Orang-orang Yahudi dan Nasrani tidak akan senang kepadamu hingga kamu mengikuti agama mereka. Katakanlah: “Sesungguhnya petunjuk Allah itulah petunjuk (yang sebenarnya)”. Dan sesungguhnya jika kamu mengikuti kemahuan mereka setelah pengetahuan datang kepadamu, maka Allah tidak lagi menjadi pelindung dan penolong bagimu. al-Baqarah (2) : 120

Monday, September 02, 2013

TERKINI:UITM AKAN DIBUKA KEPADA CINA TIDAK LAMA LAGI!!!???





Budak perempuan di atas bernama Dyana Sofya Mohd Daud dan merupakan Setia Usaha Politik kepada pemimpin DAP Lim Kit Siang.

Dalam wawancara dengan Malaysikini, yang turut disiarkan di blog Lim Kit Siang, Dyana meluahkan kekecewaan terhadap UiTM, IPT yang dia memperolehi ijazah undang-undang kerana menghadkan kemasukan hanya untuk Melayu dan Bumiputera sahaja.

Dyana nyata tidak tahu asal-usul UiTM bahkan tidak tahu betapa susahnya anak-anak Melayu sebelum merdeka hingga ketahun 70an untuk mendapatkan pendidikan.
Ketika itu sekolah-sekolah menengah hanya terdapat di kawasan-kawasan bandar. Apatah lagi bagi anak-anak Melayu dari kawasan luar bandar terpaksa berulang-alik berpuluh km setiap hari, samada menaiki bas malah ada yang berbasikal.

Cuba tanyakan pada orang UMNO yang menyertai DAP, Aspan Alias dan Arif Sabri berapa jarak kampung masing dengan sekolah menengah aliran Inggeris yang paling berdekatan? Paling tidak, jawapannya pasti berbelas km. Maka tidak hairanlah ketika itu ramai anak Melayu yang tidak melanjutkan ke sekolah menengah.

Pada masa yang sama, Dyana tidak pula mempertikaikan kewujudan saingan UiTM iaitu Kolej Tunku Abdul Rahman yang mendapat bantuan kerajaan, tetapi asalnya adalah untuk anak-anak Cina melanjutkan pelajaran. Bahkan Dyana tidak tahu betapa gaji permulaan yang diterima oleh anak Cina yang sekadar punya diploma kolej berkenaan, adalah mengatasi gaji permulaan anak Melayu yang memegang ijazah jika bekerja di syarikat-syarikat milik tauke Cina. Ini bukan kenyataan rasis, tetapi adalah hakikat yang pernah dialami oleh anak-anak Melayu.

Sepatutnya tidak apa yang patut dipertikaikan terhadap kewujudan UiTM yang khusus untuk Melayu dan Bumiputera. Seharusnya kekalkan dengan sistem yang ada.

Sedangkan pendidikan peringkat rendah melalui Sekolah Kebangsaan yang jauh lebih murah yurannya pun orang Cina lebih memilih Sekolah Rendah Jenis Kebangsaan, masakan pula mereka akan memilih UiTM.

Sesungguh budak perempuan bernama Dyana ini belum kenal erti roket sebenarnya.--SUMBER

8 comments:

Anonymous said...

Perempuan bodoh dan tak sedar diri. Jumpa kat aku penampar kau dapat.Apa ingat kau peguam dan jd setiausaha Bapak komunis Kit Siang tu boleh cakap sesedap mulut kau ke?

Anonymous said...

Takpe Bro, LKS dah memang perkenalkan Roket dia kat budak ni...

Anonymous said...

Loyar keluaran uitm yg low kelas yang tak belajar perlembangan negara dan sejarah sosial kontrak mengenai hak keistismewaan orang orang melayu yg dia juga nikmati hak melalui pengaruh famili yg jadi ahli umno. Keluarga umno macam ni patut disingkirkan kerana mementingkan agenda sendiri dari memastikan hak keistemewaan orang melayu dinikmati oleh generasi kaum melayu yg akan datang. Mereka adalah pengkhianati bangsa melayu kerana mengkhianati perjuangan peminpin terdahulu untuk memastijan generasi seperti beliau dapat tempat untuk belajar sebagai kaum bumiputra.

Anonymous said...

dah ketagih batang cina yang berkulup la tu.

Anonymous said...

ini la MELAYU PENGKHIANAT...dia tak tau apa cina akan buat kalau dapat Malaysia ni ..sedangkan jadi pembangkang pun dia orang bukan main GALAK BERSUARA, menghina mencaci melayu dan agama islam apatah la bila jadi pemerintah...

melayu melayu..DIPERBODOHKAN DIPERHAMBAKAN ..KESIAN KESIAN KESIAN BODOH DAN TAK SEDAR DIRI ..DAN TAK BERSYUKUR ATAS NIKMAT ALLAH..BEKERJASAMA DGN KAUM KAFIR UNTUK MENJATUHKAN BANGSA MELAYU ISLAM...

Anonymous said...

cari dia kat cyberjaya, bakar pejabatnya tak pun tembak bagi mampus hakhhhhtuihh.

Tai An Jing said...

Kalau tak silap pempuan ni memang citarasa dia pada jantan Cinabeng. Melayu tak layan larr, low class.

Anonymous said...

hahaha....yg aku paham...maksud die..cost yuran utk ipta....semua yuran kat ipta biar cam yuran kat UiTM...affordable=murah....kan kat ipta lain melayu pun ramai..xkan nak amik PTPTN manjang....

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Portal Berita Semasa