Orang-orang Yahudi dan Nasrani tidak akan senang kepadamu hingga kamu mengikuti agama mereka. Katakanlah: “Sesungguhnya petunjuk Allah itulah petunjuk (yang sebenarnya)”. Dan sesungguhnya jika kamu mengikuti kemahuan mereka setelah pengetahuan datang kepadamu, maka Allah tidak lagi menjadi pelindung dan penolong bagimu. al-Baqarah (2) : 120

Wednesday, April 22, 2015

APA KAITAN SALIB TAMAN MEDAN DAN UMNO?



PKR ternyata tersepit dalam soal sebuah gereja di Taman Medan yang dibantah penduduk setempat kerana lambang ‘Cross’nya sehingga lambang itu diturunkan berikutan desakan tersebut.

Selama hari ini PKR pamer diri mereka sebagai parti yang boleh selesai semua masalah dalam negara ini lebih baik dari BN, tapi baru cerita kecil macam ini pun dah kelam kabut.  Dah mana pergi kononnya PKR parti yang mampu menjaga keharmonian semua penganut agama di negara ini?



Apa yang PKR tak boleh?  Semua dia boleh.  Alih-alih, lambang ‘Cross’ di Taman Medan itu menjadi isu.

Masalahnya pulak bila PKR tersepit, jalan keluar yang selalu dicari adalah menyalahkan UMNO, kerja senang.  Dengan apa cara UMNO terlibat pun penulis tidak tahu, DUN itu wakilnya dia, negeri itu kerajaannya dia, tapi yang salah UMNO?

PKR betul parti gila.

Tak pasal Datuk Seri Najib terpaksa keluar kenyataan untuk tenangkan keadaan.  Rekod bekas Perdana Menteri, Tun Mahathir di kawasan ini (Taman Medan) pun tak begitu baik sekalipun ISA dan segala macam masih wujud ketika itu, eh kenapa pulak ke situ perginya?  Anggap sajalah selingan.

Balik pada isu tadi, dua penggal dah perintah negeri itu, takkanlah setiap kali ada masalah UMNO yang nak kena tanggung?  Nampak sangat kegagalan mengawal satu negeri ini pun.

Ini jelasnya kegagalan PKR dari atas sampai bawah, jangan nak babitkan UMNO.  Dari ADUN, kerajaan negeri dan kerajaan negeri tempatan, semuanya terlibat sehingga menyebabkan kejadian ini berlaku.  Kalau mereka sensitif dengan rakyat disitu, ini semua tidak akan terjadi.

DAP pulak dalam masa yang sama, jangan cuba nak politikkan perkara ini.  Angin-angin kesitu dah nampak dah tu.  Isu ini tak perlukan DAP kerana penduduk dah selesaikan bersama pihak gereja.  Penduduk nyatakan bantahan, gereja sukarela turunkan lambang tersebut, selesai, apa lagi yang tak puas hati?

3 comments:

Anonymous said...

Secara peribadi saya juga tidak setuju pendekatan berdemo untuk suarakan bantahan. Tapi inilah budaya bantahan yg telah disemai oleh anwar ibrahim dalam mencari penyelesaian. Jadi kerajaan pr selangor kenalah berlapang dada..hihi

Anonymous said...

tuan admin,

sy pro kpd tun.. dan amat sinis kpd kelayakan kepimpinan najib..

namun, sokongan kpd parti masih ada lg..

dlm isu melibatkan salib taman medan.. sy amat bsetuju dgn tajuk dan isi kandungan artikel..

namun begitu, penulisan admin thadap tun yg dianggap selingan amatlah tdk memuaskan hati.. pkara tsebut mbuat saya lebih sinis dan meragui kepimpinan najib.. kepimpinan yg tiada kualiti.. mgharapkan penulisan dari blogger dan media massa atau elektronik sebagai pendekar.. tp bkn dtg nya kekuatan dan kualiti kepimpinan itu dari diri sndiri..

amat memalukan..!

jika cara begini sntiasa dilakukan.. diteruskan.. pcayalah undi umno@bn pasti merundum!

sy pengundi di kwsan parlimen titiwangsa dimana pru12 bn kalah disitu.. walhal, umno dan bn cukup kuat disana.. knp? sebab kami nk smpaikan mesej kpd pak lah.. pru13 kami ubah strategi.. takut kerajaan bn kalah terus.. hasilnya, alhamdulilah.. umno@bn mng pd pru13 di situ!

namun, apakah kaitan najib dlm isu atau artikel ini..?

anggap sajalah selingan dan PERINGATAN!!

Anonymous said...

Tahniah penduduk tmn medan....jgn bg muka kristian bertapak....

Kasi halau.... suruh cari tapak lain....

Kaw melayu...sibuk2 nak buat gereja....

Lpas ni nak bunyikan loceng plak....

Bg mkn org miskin.... bg duit raya..... bagi angpau...

Semua umat islam dikelirukan dgn niat baik mereka....

Padahal semua dah jelas mereka boleh amalkan tp x boleh disebarluaskan....

Apa2 cara yg boleh ditaksirkan utk kembangkan maka tidak boleh...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Portal Berita Semasa