Orang-orang Yahudi dan Nasrani tidak akan senang kepadamu hingga kamu mengikuti agama mereka. Katakanlah: “Sesungguhnya petunjuk Allah itulah petunjuk (yang sebenarnya)”. Dan sesungguhnya jika kamu mengikuti kemahuan mereka setelah pengetahuan datang kepadamu, maka Allah tidak lagi menjadi pelindung dan penolong bagimu. al-Baqarah (2) : 120

Monday, June 02, 2014

MELAYU PUNCA DAP KALAH DI TELOK INTAN:LIM KIT SIANG


KENYATAAN Setiausaha DAP, Lim Guan Eng yang mengesahkan bahawa antara punca kekalahan calon mereka bagi parlimen Teluk Intan, Dyana Sofya Daud adalah kerana pengundi cina Teluk Intan menolak calon Melayu, membuktikan bahawa cina di Teluk Intan khasnya dan Malaysia ini amnya, adalah rasis.

Jangan melatah, ini bukan UMNO atau BN yang cakap, tapi DAP sendiri, dilaporkan pun oleh portal yang pro dia jugak. Kalau Utusan tu mungkin boleh pertikai.

Secara tidak langsung mengesahkan bahawa DAP adalah parti rasis juga sebab itulah mereka dapat sokongan kuat dari orang cina (yang sekarang Guan Eng kata menolak Dyana kerana bangsanya Melayu).

Tak tahulah kalau orang cina Teluk Intan setuju dengan kenyataan Guan Eng bahawa mereka rasis kerana menolak calon Melayu DAP, tapi pemahaman kita semua (setelah baca kenyataan Guan Eng) memang cina ini rasislah.

Guan Eng cakap bukan kita.  Kalau tak betul, minta Guan Eng saman Malaysiakini kerana siarkan kenyataan itu.


Sementara itu, Guan Eng mungkin tidak sedar bahawa dia membuat kenyataan seperti itu, dia sedang mendedahkan rahsia bahawa DAP ini adalah sebuah parti perkauman dan menang 38 kerusi parlimen (sekarang 37 kerusilah) pada PRU13 dulupun sebab guna isu perkauman juga – terutama di kalangan orang cina.

Nak menafikan pun tak boleh kerana dari awal kita sudah tahu, pencalonan Dyana di Teluk Intan hanyalah satu eksperimen DAP untuk melihat respon pengundi kalau parti itu meletakkan seorang calon Melayu di kawasan selamat mereka.

Dyana ini pulak bukan sebarang Melayu, tapi bekas pelajar UiTM (IPTA yang didakwa menjadi pusat mendidik Melayu menjadi rasis oleh DAP).  Cuma DAP terlupa, ibunya adalah bekas pengasas Perkasa dan masih menjadi ahli UMNO tapi orang inilah yang diarak ke hulu ke hilir berkempen bersama Dyana, macam mana tak kalah?

Bodohlah BN Kalau lepaskan isu ini kerana yang paling sibuk hentam Perkasa dan UMNO sebagai rasis ni, DAP juga.

Jadi janganlah selepas ini DAP tuduh Melayu dan UMNO sebagai rasis lagi kerana ikut kenyataan ini, DAP sendiri mengesahkan cina adalah rasis kerana menolak calon Melayunya di Teluk Intan.

Pengajaran untuk UMNO/BN ialah, kita perlu menggunakan kenyataan ini sebagai pedoman untuk mencatur strategi yang betul dalam menghadapi DAP di masa hadapan.  Rasisme mesti lawannya rasisme juga.  Macam mana dan bagaimana, itu terserahlah kepada bijak pandai pencatur di atas yang merangka strateginya.

1 comment:

Anonymous said...

Betul lah si lahanat dapigs cakap. Selain daripada melayu pas dan pkr, melayu selainnya adalah rasis terhadap dapigs. Nak tahu kenapa" Kerana dapigs dan penyokong2 adalah rasis tegar, termasuk lah cina3 dalam mca dan gerakan. Melayu sudah tahu dengan jelas betapa berjaya nya dapigs merancun kaum cina untuk menjadi rasis membenci melayu dan islam.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Portal Berita Semasa