Orang-orang Yahudi dan Nasrani tidak akan senang kepadamu hingga kamu mengikuti agama mereka. Katakanlah: “Sesungguhnya petunjuk Allah itulah petunjuk (yang sebenarnya)”. Dan sesungguhnya jika kamu mengikuti kemahuan mereka setelah pengetahuan datang kepadamu, maka Allah tidak lagi menjadi pelindung dan penolong bagimu. al-Baqarah (2) : 120

Monday, May 05, 2014

PERLAKSANAAN HUDUD:SIAPA YANG PERLU IKHLAS


KESEPAKATAN yang dicapai antara Kerajaan Pusat dan Kerajaan Pas Kelantan untuk menubuhkan jawatankuasa teknikal khas peringkat kebangsaan bagi memastikan pelaksanaan Kanun Jenayah Syariah II Kelantan 1993 atau hudud dapat dilaksanakan di negeri itu seharusnya melegakan seluruh umat Islam.

Justeru sekarang adalah masa untuk semua umat Islam tidak kira daripada UMNO atau Pas, atas pagar atau tidak untuk memberi ruang dan kesempatan kepada jawatankuasa itu melaksanakan tugasnya. Janganlah mempolitikkan usaha yang sedang dilakukan.

Selama ini sudah cukup pelbagai toh­mahan dilemparkan kepada UMNO dan Kerajaan Pusat kononnya menghalang pelaksanaan hukum hudud di Kelantan. Tetapi sekarang laluan sudah dibuka dan ia kini berada di tahap permulaan yang cukup baik bagi merealisasikan impian pemimpin dan penyokong Pas yang selama ini begitu mendambakan pelaksanaan hukum itu di negeri Cik Siti Wan Kembang.

Bagi merealisasikan impian itu, semua pihak perlu ikhlas khususnya dalam kalangan sesetengah pemimpin Pas yang terus membuat kenyataan mengandungi sindiran kepada UMNO dan mempertikaikan keikhlasan UMNO.

Pemimpin-pemimpin Pas seumpama itu perlu faham bahawa sebaik sahaja kerajaan Pas Kelantan melalui Menteri Besar, Datuk Ahmad Yakob bertemu dengan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dan menyatakan hasrat kerajaan negeri itu untuk melaksanakan hukum hudud, tidak ada satu pun kenyataan daripada pemimpin-pemimpin UMNO menolak hasrat Pas.

Atas kesediaan itulah Kerajaan Pas Kelantan melalui Timbalan Menteri Besarnya, Datuk Mohd. Amar Nik Abdullah membuat persediaan untuk membentangkan rang undang-undang persendirian di Dewan Rakyat bagi membolehkan hukum hudud dilaksanakan di negeri tersebut.

Ia sekali gus membuktikan tuduhan ko­nonnya UMNO konsisten menolak hudud adalah tidak benar sama sekali tetapi sebaliknya apa yang terserlah ialah penentangan secara konsisten, keras dan tegas daripada sekutu Pas sendiri iaitu PKR dan DAP.

Bagaimanapun keadaan itu masih belum memuaskan hati sesetengah pemimpin Pas yang terus menonjolkan diri melalui kenya­taan yang penuh dengan madah berhelah. Selain menegaskan Pas akan kekal bersama pakatan pembangkang, pemimpin tersebut juga secara berkias masih mahu mempertikaikan keikhlasan UMNO.

Sepatutnya, bukan soal keikhlasan UMNO yang harus dipersoalkan. Kalau UMNO tidak ikhlas sudah pasti parti itu tidak akan membuka laluan untuk Pas membentang rang undang-undang persendirian di Dewan Rakyat dan kalau UMNO tidak ikhlas awal-awal lagi UMNO akan menolak keingin­an Kerajaan Pas Kelantan.

Tetapi apa yang kita saksikan, UMNO terus menyokong hasrat Pas dengan hanya meminta ia perlu diperincikan demi menjaga kesucian Islam memandangkan pelaksanaan hukum hudud tidak harus menimbulkan kekeliruan apatah lagi kebimbangan dalam kalangan bukan Islam.

Sebahagian orang ramai melafazkan ikrar setia dengan pelaksanaan hudud selepas mendengar Ceramah Umum Pelaksanaan Enakmen Kanun Jenayah Syariah (2) 1993 di perkarangan Stadium Muhamad V, di Kota Bharu, Kelantan, baru-baru ini.

Jika benar sesetengah pemimpin Pas mahu bercakap soal keikhlasan, mereka sepatutnya bertanya kepada DAP dan PKR, apakah kedua-dua parti itu ikhlas menganggap Pas sebagai sekutu yang cukup bernilai dan berjasa? Ia memandangkan yang menunjukkan ketidak ikhlasan terhadap Pas bukan UMNO tetapi PKR dan DAP. Kalau kedua-dua parti itu ikhlas sudah tentulah mereka tidak akan bermati-matian menentang hasrat Pas melaksanakan hukum hudud.

Kenapakah PKR dan DAP tidak memberi ruang dan peluang kepada Kerajaan Pas Kelantan untuk membuat penjelasan, taklimat atau pe­nerangan sebelum menolak hasrat melaksanakan hukum hudud itu ‘mentah-mentah’?

Bukankah selama ini pakatan pembangkang sering mendabik dada sebagai pejuang demokrasi? Apakah demokrasi ‘ala pembangkang' ialah tidak memberi ruang kepada mana-mana pihak berunding atau berbincang terhadap sesuatu perkara yang PKR dan DAP tidak persetujui?

Janganlah pula dalam kalangan pemimpin Pas mempersoalkan penentangan MCA, Gerakan dan MIC. Bagi penulis, soal itu tidak perlu diperdebatkan buat masa ini kerana apa yang lebih penting Pas perlu memberi pemahaman terlebih dahulu kepada PKR dan DAP.

Sejak MCA, Gerakan dan MIC bergabung dalam Barisan Nasional (BN), UMNO tidak pernah bercakap soal melaksanakan hukum hudud, sebaliknya Pas yang memperjuangkan perkara itu dan meneruskannya ketika bergabung dalam pakatan pembangkang biar pun mereka memahami sentimen PKR dan DAP terhadap hukum tersebut.

Justeru adalah tidak munasabah kalau ada pemimpin-pemimpin Pas mahu mencabar pemimpin UMNO supaya ‘mentarbiahkan’ MCA, Gerakan dan MIC supaya menerima hukum hudud, sedangkan mereka sendiri tidak mampu ‘mentarbiahkan' PKR dan DAP dalam soal tersebut.

Atas sebab itulah, penulis berpendapat, dalam usaha merealisasikan pelaksanaan hukum hudud di Kelantan, umat Islam bukan sahaja perlu bersatu malah paling penting me­nunjukkan keikhlasan bagi menjayakannya. Janganlah pertimbangan politik dan kebencian akibat berbeza fahaman politik memungkinkan keikhlasan umat Islam lain khususnya daripada UMNO mahu dipertikaikan.

Izinkanlah jawatankuasa teknikal khas peringkat kebangsaan yang ditubuhkan me­laksanakan tugasnya terlebih dahulu dan kemudian barulah sama ada UMNO mahupun Pas memberi penjelasan kepada rakan-rakan komponen masing-masing.

Tetapi masalah yang berlaku sekarang ialah dalam kalangan pemimpin Pas, mereka mele­takkan kepentingan politik mengatasi keikh­lasan untuk melihat hukum hudud dilaksanakan di Kelantan. Mereka berada dalam parti Islam dan mereka memahami hukum tersebut adalah perjuangan utama Pas, tetapi mereka sendiri berasa ragu-ragu kalau tindakan Kerajaan Pas Kelantan akan menyebabkan parti itu akan kehilangan undi dalam pilihan raya.

Soalnya, adakah mereka terfikir kenapa majoriti rakyat Kelantan begitu taksub menyokong Pas sejak 1990? Pernahkah mereka bertanya apakah yang memungkinkan UMNO tidak mendapat tempat di negeri itu biar pun telah melakukan segala-galanya untuk kembali memerintah Kelantan? Jawapannya hanya satu iaitu majoriti rakyat Kelantan berbuat demikian kerana Pas menguar-uarkan perjuangan Islam, Pas menjanjikan untuk menegakkan syariat Allah sebaik sahaja matahari terbit di ufuk timur apabila parti itu menguasai Kelantan pada 1990.

Penulis tidak mahu bersekongkol dengan sentimen sesetengah pihak yang masih mempertikaikan keikhlasan Pas dalam melaksanakan hukum hudud. Soal ikhlas atau tidak, biarlah itu urusan Allah SWT. Apa yang penting sekarang ialah berusaha untuk memastikan sejauh manakah impian Kerajaan Pas Kelantan akan terlaksana.

Apa pun kita mendoakan yang terbaik berikutan kesepakatan Kerajaan Pusat dan Kerajaan Pas Kelantan kerana sudah tiba masanya, umat Islam bersatu dalam soal ini supaya kita tidak perlu ‘menyembah’ pihak lain demi mahu meraih kuasa politik.--UM

1 comment:

Anonymous said...

Semua org perlu ikhlas, dan lagi, perintah wajib, ikhlas ke tak ikhlas ke, kena dibuat kena disokong. Klu ditolak ditentang atau dibantah boleh jadi kufur, klu tak disokong boleh jadi fasik. Gi la tanya mana mana ust, tp tanya ust sunnah jgn tanya ust wahabi, nanti sume dikapirkannya.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Portal Berita Semasa