Orang-orang Yahudi dan Nasrani tidak akan senang kepadamu hingga kamu mengikuti agama mereka. Katakanlah: “Sesungguhnya petunjuk Allah itulah petunjuk (yang sebenarnya)”. Dan sesungguhnya jika kamu mengikuti kemahuan mereka setelah pengetahuan datang kepadamu, maka Allah tidak lagi menjadi pelindung dan penolong bagimu. al-Baqarah (2) : 120

Thursday, August 29, 2013

PENCETUS PERISTIWA BERDARAH 13 MEI SUDAH MULA TAKUT!!!




TIDAK pernah berlaku dalam sejarah negara kita, sebuah filem diharamkan dari ditayangkan dalam sesebuah negeri. Biasanya kalau diharamkan adalah diperingkat nasional melalui LPF (Lembaga Penapisan Filem).

Kes yang berlaku di Pulau Pinang hari ini adalah satu sejarah tersendiri bila Guan Eng mengambil keputusan bodoh dengan mengharamkan filem Tanda Putera dari ditayangkan di negeri tersebut, sebab dia beranggapan, bapaknya digambarkan dalam filem tersebut sebagai pencetus rusuhan 13 Mei.

Pendek kata, keputusan Guan Eng mengharamkan Tanda Putera adalah sebab masalah keluarganya, bukan kerana kepentingan negeri dan rakyat jelata.  Ini baru jadi Ketua Menteri, kalau jadi Menteri dan Perdana Menteri, penulis tak tahulah keputusan bersifat keluarga macam mana lagi akan dibuat Guan Eng

Itu satu hal, satu hal yang lain, Pulau Pinang sekarang seolah-olah sudah jadi macam negara Singapork (kebetulan kiblat sembahyang parti DAP) dimana segala-galanya boleh diharamkan kalau menyentuh perasaan dan sensitiviti anak beranak Lee.

Tapi gebang deras.  Demokrasi, kebebasan bersuara, kebebasan media, kebebasan berkarya dan apa jadah lain yang boleh buat tekak kembang, alih-alih filem sejarah macam ini pun DAP begitu takut orang Pulau Pinang tengok. Macamlah panggung wayang ini satu-satunya medium untuk orang menonton filem tersebut. 

Masih lagi ada VCD, DVD, Blue Ray dan online streaming dimana rakyat boleh menonton dengan ada diantaranya secara percuma pulak tu.  Sekarang dah ada Astro First,  apa masalah?

Yang penting, nama nak menghalang rakyat Pulau Pnang dari terus menonton filem tersebut, tidak sama sekali.

Selepas ini penulis harap, UMNO dapat aturkan supaya Tanda Putera ini boleh diakses di laman Youtube, Red Bean Army (RBA) nak attack, masalah dia, kita pun sekarang ada jentera sosial media yang 10 kali lebih hebat dari RBA untuk counter semula tindakan RBA.

Apa pun, penyudah kepada keputusan penuh beremosi yang dibuat Guan Eng untuk mengharamkan Tanda Putera ini hanya menyerlahkan lagi tembelang DAP sebagai parti rasis yang hanya mengutamakan kepentingan satu kaum saja – Cina (selain ahli keluarga Lim).

Penulis katakan ’penuh beremosi’ sebab, sejak bila pulak Guan Eng ini faham pasal filem sehingga dia tahu sama ada filem tersebut perlu diharamkan atau tidak?  Apatah lagi dalam kes ini, Guan Eng belum tengok pun filem tu tapi dah buat keputusan untuk haramkan sebab ’dengar-dengar’ bapaknya digambarkan sebagai pencetus rusuhan 13 Mei 1969.

Macam inikah pembuat keputusan yang baik?  Haram/halal semata-mata berdasarkan dengar-dengar dan cakap orang?

Pengggiat seni di negara kita ini patut boleh mula rasa bimbang kalau DAP diangkat sebagai salah satu komponen dalam kerajaan persekutuan pada PRU14 nanti.  Kebimbangan yang disuarakan Norman KRU sebelum PRU13 dulu ada benarnya sebab pembangkang ini memang jelas anti dengan pembikin filem tempatan.

Sebelum DAP haramkan filem Tanda Putera di Pulau Pinang, satu lagi komponen pakatan pembangkang, PAS, telah menghalang pawagam dibina dalam daerah Bangi sebab kononnya menggalakkan maksiat.  Pelik tu dalam masa sama, rumah urut dan pusat karaoke bersepah pulak kat Bangi, apa tak maksiat ke semua tu?

Itu pun pelik ada juga seorang pengarah filem taik lalat besar ini yang gemar memuji pembangkang dan mengecam Norman KRU sebagai kebudak-budakan kerana mengeluarkan kenyataan tersebut.  Dia sendiri pun tidak akan dapat buat filem kalau tidak ada bantuan dari kerajaan melalui FINAS.

Betul tak sedar diri punya manusia, mentang-mentanglah bukan filem dia yang kena.

1 comment:

Anonymous said...

kalau dibenarkan tayang pun orang cina bukan nak p tengok filem melayu caya tak.... depa ni x pernah sokong apa yang orang melayu buat.... kalau boleh depa nak melayu semua mampus dan depa boleh perintah MALAYsia. TUI TAK.. apa komen kau orang

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Portal Berita Semasa