Orang-orang Yahudi dan Nasrani tidak akan senang kepadamu hingga kamu mengikuti agama mereka. Katakanlah: “Sesungguhnya petunjuk Allah itulah petunjuk (yang sebenarnya)”. Dan sesungguhnya jika kamu mengikuti kemahuan mereka setelah pengetahuan datang kepadamu, maka Allah tidak lagi menjadi pelindung dan penolong bagimu. al-Baqarah (2) : 120

Thursday, May 16, 2013

LIM KIT SIANG PERLU JALANI PEMBEDAHAN OTAK DENGAN SEGERA



Loya anak tekak saya membaca tentang lima permintaan karut oleh “Maharaja Dinasti Lim”, Lim Kit Siang, sebagai reaksinya terhadap sebuah artikel di Utusan Malaysia bertajuk “Apa Lagi Kit Siang Mahu” baru-baru ini.

Menurut bapa Lim Guan Eng itu, dia mahukan lima perkara iaitu:

1. Tuntutan supaya pilihan raya yang adil

2. Malaysia mesti benar-benar mengamalkan demokrasi

3. Penghormatan kepada keluhuran perlembagaan terutama dalam konteks perundangan dan hukuman

4. Pendidikan yang setaraf dengan luar negara

5. Keamanan negara dan persaingan sihat dalam politik.

Pertamanya, pilihanraya adil yang bagaimana dia mahukan? Apakah pilihanraya itu hanya dianggap adil sekiranya Pakatan Haram menang semua kerusi Parlimen dan DUN di negara ini maka baru ia boleh dikatakan sebagai pilihanraya yang adil?

Kalau BN menang PRU maka ia dianggap kotor dan tidak adil. Kalau Pakatan Haram menang PRU maka barulah pilihanraya itu dianggap adil, telus dan mulus? Begitu? Kepala bapak dia!

Apakah kemenangan Pakatan Haram di Selangor, Pulau Pinang dan Kelantan boleh disifatkan tidak adil? Atau saya boleh menuduh SPR berpakat dengan Pakatan Haram di ketig-tiga buah negeri? Rasanya saya masih waras dan tidak segila Kit Siang dalam hal ini.

Kedua, demokrasi yang bagaimana lagi yang Kit Siang mahu? Demokrasi di Malaysia sudah lama subur dibaja dan dijaga oleh Kerajaan dan agensi-agensi bebas pemantau sejak zaman merdeka lagi.

Yang tidak demokrasinya sampai sekarang ialah DAP. Lihat saja pemilihan CEC di dalam DAP baru-baru ini. Pertikaian mengenai ketelusan dan tindakan mencemar demokrasi di dalam pemilihan itu masih marak di hati ramai ahli DAP di seluruh negara. Malah ada yang bertindak keluar parti!

Kalau Kit Siang tidak tahu makna sebenar demokrasi, tak payahlah dia meminta sesuatu yang dia sendiri tak tahu maknanya. Kalau setakat tahu makna dalam sudut bahasa, tetapi tak faham dan tak tahu melaksanakan demokrasi, tak payahlah sebok bergebang mengenainya…

Tolong cermin diri dulu sebelum menuduh sesuatu yang sememangnya terletak di satu landasan yang betul. Landasan yang lurus, usah dibengkang-bengkokkan. Bukan apa, payah kalau nanti rakyat sendiri beramai-ramai yang akan “bengkokkan” Kit Siang!

Ketiga, sejak bila Kit Siang pandai hormat keluhuran perlembagaan? Perlembagaan menyebut tentang hak eksklusif Islam dan bumiputera di Malaysia, tapi dia tak pernah hormat artikel 153 itu. Malah dia berkurang ajar dengan mendesak supaya golongan bukan bumiputera diberikan hak yang sama rata.

Kononnya kesamarataan hak. Dia tak fahamkah tentang erti hak keistimewaan yang memberikan kelebihan pada Islam dan golongan bumiputera di negara ini? Kalau disama ratakan hak itu, di mana istimewanya lagi?

Keempat, untuk pengetahuan Kit Siang, sistem pendidikan di Malaysia sudah lama setaraf dengan luar negara. Malah pendidikan di negara ini diiktiraf lebih baik di kebanyakkan negara di seluruh dunia. Di saat dunia mengiktiraf bidang pendidikan negara, dia pula menafikan pengiktirafan itu?

Siapa Kit Siang untuk berkata begitu? Dia hanyalah seorang ahli politik cabuk yang hanya mampu bercakap dalam bahasa Melayu yang tunggang langgang. Dia bukan seorang ilmuan tersohor dunia untuk membuat penilaian yang tepat. Tak tahu malu betul orang tua ni…

Yang terakhir, Malaysia sememangnya sebuah negara yang aman kecuali Kit Siang dan konco-konco Pakatan Haramnya yang suka cari pasal. Persaingan politik di negara ini juga sihat melainkan selepas Pakatan Haram yang mencemar dan merosakkan persaingan itu.

Negara kita aman. Tapi kerana kebiadapan melampau Kit Siang dulu, maka tercetus peristiwa berdarah pada 13 Mei 1969.

Apa? Ulang sekali lagi, boleh? “But*h Melayu, Malai Si, pergi mati Melayu”? Kalau Kit Siang berani, sila ke tengah-tengah Kampung Baru di Kuala Lumpur dan jerit sekali lagi ungkapan itu. Silap-silap orang PAS sendiri akan terajang dia masuk longkang!

Dulu PAS bersaing dengan UMNO secara sihat. PAS hormat UMNO dan UMNO hormat PAS. Tapi sejak PAS bergabung dengan DAP dan PKR, parti itu jadi liar dan serba kurang ajar dengan mengamalkan persaingan yang tidak sihat.

Berdozen-dozen siri demonstrasi dianjurkan Pakatan Haram sepanjang dua penggal lepas dan ia mencetus kekecohan serta keganasan melampau yang menyebabkan PAS bagaikan keldai liar di rasuk syaitan. Siapa lagi yang buat PAS “sakit teruk” begitu kalau bukan DAP dan PKR?

Pada saya, kalau Kit Siang tawaf lima kali keliling cermin sakti besar sekalipun, dia tetap akan “buta”, tidak logik dan mengarut sampai mati. Mungkin “mursyidul am DAP” ini sudah nyanyuk seperti “mursyidul am PAS”, barangkali? DAP boleh simpan dia dalam muzium. Kalau nak jual pun rasanya sudah tak laku, kan?

9 comments:

Anonymous said...

pembedahan otak banyak keluar $$$$$$
hentak dgn tukul....percuma...GRATIS

keh...keh...keh.....

hardcore BN supporter said...

Kit Siangmalam ni patut nya join apek2 bawa becha kat Penang & Spore..teruk dah nyanyuk si tua kutuk ni..

Anonymous said...

KAT SIAPA AKU NAK TANYA SOALAN INI?

SOALANNYA: NEGARA MANA YANG MEMBERI KEISTIMEWAAN TOTOK KEPADA PENDATANG ORANG CINA NI?
MELAMPAU SANGAT DAH DIA ORANG INI

mat tarbus said...

tak payah buang masa nak bedah otak cina kominis ni... tembak je dengan senapang gajah.

Anonymous said...

Selagi ada Lim KIt Siang..nIK Aziz,,Anuwar Brahim dan ramai yg sewaktu dgn nya..selama itulah Negara tak aman.

Anonymous said...

aku setuju dgn cadangan mat tarbus...kasi kit siang mampuslagi baik! tapi jgn lupa anwar pon kasi mampus sekali!

Anonymous said...

Pendidikan yang setaraf dengan luar negara. Luar negara ada aliran cina ke? takdekan jadi apa kata kerajaan tukar pendidikan ni jadi satu aliran. Dia juga yang nakkan.

Anonymous said...

Memang dah nyanyuk sama seperti Nicky Agees. Anwar giller

Anonymous said...

Tunggu dulu. Nicky Agees dah mimpi LKS masuk Islam. Bagi dia chance 'mati dalam iman'. Pukul saja dengan tongkat semambu. Lagi dia biul

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Portal Berita Semasa