Orang-orang Yahudi dan Nasrani tidak akan senang kepadamu hingga kamu mengikuti agama mereka. Katakanlah: “Sesungguhnya petunjuk Allah itulah petunjuk (yang sebenarnya)”. Dan sesungguhnya jika kamu mengikuti kemahuan mereka setelah pengetahuan datang kepadamu, maka Allah tidak lagi menjadi pelindung dan penolong bagimu. al-Baqarah (2) : 120

Monday, August 13, 2012

TAMRIN SUDAH MATI PUCUK DALAM POLITIK




Rakyat biasa yang tidak tahu banyak tentang isu dalaman politik mungkin melihatnya satu perkembangan yang lain macam.Atas sebab itu pembangkang jenuh pukul gendang tentang 'penghijrahan' Tamrin Ghafar,Tan Sri Kadir Sheikh Fadzir,Datuk Seri Wilfred Bumburing,Datuk Seri Lajim Ukin dan terbaru Senator Maijol Mahap.

Namun kalangan yang aktif dalam arus perdana politik tanahair tidak pernah menilai mereka sebagai 'jerung politik' yang boleh mengegarkan suasana.

Tamrin sendiri mungkin terus hidup bagai nyawa-nyawa ikan bergayut nama besar Allahyarham Tun Ghafar Baba.Sebalik cuba tanya mana-mana orang UMNO adakah mereka merasa sesuatu kehilangan beliau masuk PAS.

Beliau memang bekas Ahli Parlimen dan bekas Pengerusi MARA.

Namun sudah sekian lama nama Tamrin tenggelam di angin lalu.

Memang satu jenaka dengar Tamrin dakwa beliau masok pembangkang kerana UMNO sudah hilang arah kerana ikut ceritanya beliau yang sebenarnya sudah tidak tentu arah.

Beliau yang terkial-kial mencari dahan untuk berpaut.Mungkin hajat dihati nak jadi bos sepanjang masa dan tidak mahu merendah diri aktif seperti ahli biasa yang lain.

Semasa dalam UMNO sendiri tidak ada sesuatu sumbangan besar yang boleh dikaitkan dengan nama Tamrin.

Dalam pada itu ada 'banyak cerita' tentang Tamrin kalau hendak dijadikan isu.

Kadir pula...apa cerita tentang Parti Ikatan Bangsa Malaysia (Ikatan) yang ditubuhkan Mei lalu?

Sejak parti itu ditubuhkan jelas habuk pun tarak.Yang nampak ke hulu ke hilir hanya batang tubuh Kadir sendiri naik turun pentas ceramah pakatan pembangkang.

Kisah bekas Menteri yang pernah mengetuai UMNO Bahagian Kulim Bandar Bharu ini boleh dikira satu kapal dengan Tamrin.

Bagaimana pula tentang Maijol yang Ahad umum sokong pembangkang.

Sebelum ini tidak ramai yang tahu siapa Senator dari Sabah ini.Namanya macam tidak 'masuk buku' dalam arina politik tanahair.Kalau namanya tidak begitu dikenali maka ada banyak sebab. Salah satu darinya mungkin beliau kurang aktif semasa sidang Dewan Negara.

Seperti kata Ketua Pemuda UMNO Malaysia,Khairy Jamaluddin tindak tanduk mereka ini merupakan satu cara untuk beliau "kembali berkecimpung dalam politik".

Lebih tepat dalam UMNO sudah tenggelam maka inilah jalan pintas untuk lompat terus keatas dan tiba-tiba glamour nama jadi sebutan dan diusung berceramah di sana sini.

Atas sebab itu beliau sendiri menilai gebang pembangkang yang pembangkang dakwa tindakan dua tiga pemimpin di Sabah sebagai "pembelotan pemimpin berpengaruh" hanyalah hanya gimik  untuk mengaburi mata rakyat.

Beliau berkata, ini kerana pemimpin tersebut sudah tidak lagi dikehendaki oleh parti komponen BN.

Mengenai Tamrin ,Khairy berkata anak Tun Ghafar itu sudah lama tidak aktif dalam politik UMNO.

"Saya fikir media yang pro pembangkang menonjolkan berita pembelotan ini untuk menjadikannya tampak besar dan teruk, tetapi sebenarnya tidak.

“Seperti  Wilfred Bumburing, beliau tidak lagi dikehendaki oleh penduduk Tuaran sebagai calon mereka dan Lajim juga tidak lagi menjadi pengaruh kuat parti.

"Tetapi Anwar apabila orang dari pihak kami menyertai pihaknya, beliau berkata mereka tidak lagi sukakan kami dan ia demi rakyat, tetapi orang dari pihaknya tukar parti (ke BN), beliau kata ianya kerana kami berikan wang. Saya sudah jelak mendengar semua pembohongan ini. Jangan perkecilkan kebijaksanaan rakyat," katanya kepada wartawan selepas satu majlis di Kuala Lumpur Ahad.

Dalam konteks ini Khairy berkata, beliau berharap Parlimen akan menggubal undang-undang antilompat parti supaya anggota Parlimen perlu mengosongkan kerusi mereka sebelum mereka "menyertai parti lain".

Lojik di sini ialah pemilihan calon pilihanraya dibuat atas nama parti, bertanding atas nama pati, rakyat memilih atas nama parti, tetapi akibat kecewa lompat dan bawa kerusi parti.

Kes lompat parti kebelakangan ini bukan sahaja melibatkan wakil rakyat BN tetapi juga pakatan pembangkang.

Sementara itu, mengenai saranan bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad supaya parti serpihan Umno kembali bersatu di bawah payung parti utama orang Melayu itu, katanya penyatuan kembali parti serpihan Umno tidak akan berlaku selagi Parti Keadilan Rakyat (PKR)  memegang sikap politik kepartian yang keterlaluan tanpa memikirkan masa depan rakyat khususnya bangsa Melayu.

"Saya percaya PKR tidak dapat ketepikan politik kepartian mereka sehingga sanggup mempertaruhkan nasib rakyat demi politik kepartian ini. Namun Umno sebaliknya, rakyat yang didahulukan jadi inilah titik timbul kesukaran ini.

"Pada satu ketika saya percaya Melayu mampu duduk bawah satu parti tetapi semakin lama mengharung arus politik ini saya melihat ia bagaikan 'mimpi di siang hari'," katanya.

Beliau berkata, seruan Dr Mahathir itu suatu yang amat baik bagi orang Melayu sekiranya terlaksana, namun sebagai seorang yang terlibat dalam kancah politik semasa, beliau  berpendapat ianya sesuatu mimpi yang terlalu idealistik.

Ditanya tentang perlunya Umno menarik golongan muda dan profesional dalam PKR menyertai Umno bagi memperkuatkan parti itu, Khairy berkata Pemuda Umno sentiasa mengalu-alukan golongan itu menyertainya.

"Tetapi saya ingin ingatkan kita tidak terlalu terdesak sehingga terpaksa tarik golongan ini bagi memperkuatkan kita, kita sendiri ada golongan muda dan profesional dalam Umno yang mampu memperkuatkan parti," katanya.-- AD

1 comment:

Megat Alam Gempita said...

Hujung-hujung jadi macam Zaid Ibrahim. Sekarang dok kuat melobi N.Ajis untuk bertanding atas tiket PAS di Kota Bharu bukan atas tiket KITA yang dah tak laku tu.

Kadiaq Parti Ikatan bow tie tu pun tak kemana pun. Dengaq kata banyak duit dia perabis nak setting parti baru...la ni dok lobi projek dan balak kerajaan Selangor, Kedah dan Kelantan nak cover duit yang banyak dilebur, nak harap token ceramah hasil derma karung ahli PAS berapalah sangat...opps Lim Guan Eng ada jawatan besaq untuk mamat ni...tungguuuu.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Portal Berita Semasa