Orang-orang Yahudi dan Nasrani tidak akan senang kepadamu hingga kamu mengikuti agama mereka. Katakanlah: “Sesungguhnya petunjuk Allah itulah petunjuk (yang sebenarnya)”. Dan sesungguhnya jika kamu mengikuti kemahuan mereka setelah pengetahuan datang kepadamu, maka Allah tidak lagi menjadi pelindung dan penolong bagimu. al-Baqarah (2) : 120

Thursday, May 21, 2015

KABINET BAYANGAN:MALAYSIA BAKAL JADI NEGARA KOMUNIS


Pembangkang sebenarnya tidak mampu bersatu kerana masing-masing mempunyai perbezaan pendirian yang ketara, kata Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Beliau mengulas mengenai kabinet bayang Pakatan berkata pembangkang pernah mencadangkan perkara yang sama pada pilihan raya yang lepas, namun mereka tidak mampu berbuat demikian kerana tidak mencapai kesepakatan.

"Ia menggambarkan seolah-olah mereka (pembangkang) bersatu tetapi mereka tak mampu bersatu, ada terdapat perbezaan yang ketara, luar biasa. Mungkin rakyat akan persoalkan mampukah mereka membentuk kerajaan yang begitu mantap untuk menjamin kesejahteraan rakyat.



"(Ini) soal rakyat. Kita serah kepada rakyat untuk menilai," kata beliau kepada pemberita selepas menghadiri taklimat tertutup Pelan Pembangunan Parlimen Pagoh, di Kompleks Seri Pekembar di Muar.

Beliau berkata demikian ketika mengulas kenyataan Ketua Pembangkang Datuk Seri Wan Azizah Wan Ismail yang mahu menghidupkan kembali kabinet bayangan pembangkang bagi memperkuatkan sistem periksa dan imbang bagi menjamin kesejahteraan rakyat.


Muhyiddin, yang juga Timbalan Presiden UMNO berkata, pengumuman itu mungkin disebabkan Pakatan Rakyat (PR) memikirkan mereka mempunyai prospek untuk menubuhkan kerajaan pada masa depan.

"Apapun bagi kami dalam BN, isunya dalam pembangkang sama ada mereka nak membariskan bakal pemimpin yang akan menjadi kerajaan masa hadapan, mungkin rakyat nak tahu siapa nak jadi PM (Perdana Menteri) atau TPM (Timbalan Perdana Menteri).

"Perkara ini (Kabinet bayangan) bukan perkara luar biasa, banyak negara lain pun ada sistem begitu tetapi di Malaysia belum berlaku dan kita kurang pasti sama ada itu boleh terjadi kerana dalam barisan pembangkang pun kita tahu mereka tidak sepakat.

"Yang saya tahu pergaduhan PAS dengan DAP sampai kemuncak dan sampai cabar mencabar di peringkat tertinggi jadi harapan Wan Azizah jadi harapan sahaja pasal mereka tidak akan setuju siapa nak jadi apa. Apa pun ini isu pembangkang bukan isu kerajaan. Terserah kepada mereka," kata beliau.

Mengenai kemungkinan pengumuman Kabinet bayangan itu menjadi strategi pembangkang untuk menarik minat rakyat, Muhyiddin berkata terserah kepada rakyat untuk menilai.

"Mereka tidak mampu membariskan (kabinet bayangan) pada masa lalu. Masa pilihan raya lalu pun, hendak bereskan pemimpin pun tapi tidak dibuat secara rasmi. Gambar siapa jadi apa tetapi tidak disahkan oleh mereka. Soal yang sama akan berlaku kerana tiada muafakat dalam pimpinan PR, mereka tidak mencapai persetujuan, maka sampai bila pun tak akan terjadi," kata beliau.-20/5/2015

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Portal Berita Semasa