Orang-orang Yahudi dan Nasrani tidak akan senang kepadamu hingga kamu mengikuti agama mereka. Katakanlah: “Sesungguhnya petunjuk Allah itulah petunjuk (yang sebenarnya)”. Dan sesungguhnya jika kamu mengikuti kemahuan mereka setelah pengetahuan datang kepadamu, maka Allah tidak lagi menjadi pelindung dan penolong bagimu. al-Baqarah (2) : 120

Saturday, September 20, 2014

MAT SABU TERUS HINA ULAMA PAS


Kerajaan Pakatan Rakyat (PR) Selangor tidak akan bertahan lama sekiranya Sultan Sharafuddin Idris Shah memutuskan melantik menteri besar baharu daripada kalangan pemimpin PAS, kata Mohamad Sabu.
Timbalan presiden PAS itu berkata, pelantikan itu tentu tidak akan dipersetujui DAP dan PKR sementara PAS juga akan komited mempertahankan kerusi menteri besar itu sebagai milik PKR.
"Kalau DAP dan PKR tidak setuju daripada PAS (sebagai menteri besar), Selangor akan jadi kerajaan sementara," kata Mohamad yang ditemui pemberita di Batu Pahat, Johor selepas Muktamar Tahunan PAS ke-60 hari ini.
Kenyataan beliau turut disokong Setiausaha Agung PAS Datuk Mustafa Ali.
"Keputusan dibuat, kerusi itu milik PKR," katanya ketika ditemui dalam muktamar itu.
Sultan Selangor akhirnya membuat keputusan muktamad memilih menteri besar baharu dan menetapkan tarikh 23 September ini sebagai majlis angkat sumpah.
Istiadat Angkat Sumpah Jawatan Menteri Besar Selangor akan diadakan pada Selasa depan di Balairong Seri, Istana Alam Shah, Klang, pada pukul 10 pagi.
Pejabat Istana Selangor ketika dihubungi mengesahkan kad jemputan itu yang sudah mula diedarkan kepada pembesar istana, wakil rakyat, penghulu, serta pejabat Setiausaha Kerajaan (SUK).
Namun begitu, sumber itu enggan mendedahkan individu yang akan dilantik Sultan Selangor  itu.
Sementara itu, Pengerusi DAP Selangor Tony Pua ketika bercakap dengan The Malaysian Insider menganggap berita itu adalah benar namun pihaknya masih belum menerima sebarang jemputan.
Perkara ini juga disahkan Setiausaha Sulit Sultan Selangor Datuk Mohamad Munir Bani ketika dihubungi The Malaysian Insider.
Anggota Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri (Exco) Selangor, Sallehen Mukhyi ketika ditemui mengakui pejabatnya menerima jemputan itu, namun beliau masih belum menerima jemputan secara rasmi.
Beliau yang dimaklumkan berita itu hari ini, berkata masih lagi tidak mengetahui calon yang akan dilantik Sultan, dan menafikan dirinya akan diangkat sebagai menteri besar.
"Cuma saya tidak tahu lagi siapa menteri besar... yang penting bukan saya," katanya.
"Kita harap ini jalan penyelesaian terbaik. Kita tiada lagi ruang terbaik kecuali rakan PR terima," katanya dan menambah, berita itu diterimanya daripada seorang penghulu yang menerima jemputan berkenaan.
Terdahulu hari ini, Munir mengeluarkan kenyataan menafikan dakwaan Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim yang amalan menghantar satu nama calon menteri besar kepada Sultan merupakan konvensyen sejak negara mencapai kemerdekaan pada 1957.
Sehingga kini, PAS dikatakan menghantar tiga nama iaitu dua Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) PKR dan satu Adun PAS.
Ketiga-tiga mereka dikatakan Dr Idris Ahmad (PKR-Ijok), Dr Yakub Sapari (PKR-Kota Anggerik) dan Adun Cempaka Iskandar Samad, pesuruhjaya PAS Selangor yang exco kerajaan negeri.
Tidak diketahui apakah PKR dan DAP menambah bilangan calon mereka selepas dititah murka oleh Sultan Selangor kerana hanya menghantar satu nama sahaja sedangkan istana menitahkan dihantar lebih daripada dua nama.
PKR dan DAP sebelum ini memutuskan calon mereka hanya satu iaitu Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail.
Sebelum ini, The Malaysian Insider melaporkan pelantikan menteri besar Selangor hanya akan dibuat selepas Muktamar PAS ke-60 yang bakal berakhir pada 20 September iaitu Sabtu ini. – 18 September, 2014.

5 comments:

Anonymous said...

PAS/PKR/DAP PARTI JENIS "ANAK MAIN MAK"

Anonymous said...

Korang perhatikan betol2

Bentok muka Mat Sabu sama dengan Babi!!!

Anonymous said...

mat sabu bukan ulamak pasai tu dia hina ulamak..pirah mat sabu berambus dari pas...

Anonymous said...

mat sabu bukan ulamak pasai tu dia hina ulamak..pirah mat sabu berambus dari pas...

Anonymous said...

mat sabu bukan ulamak pasai tu dia hina ulamak..pirah mat sabu berambus dari pas...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Portal Berita Semasa