Orang-orang Yahudi dan Nasrani tidak akan senang kepadamu hingga kamu mengikuti agama mereka. Katakanlah: “Sesungguhnya petunjuk Allah itulah petunjuk (yang sebenarnya)”. Dan sesungguhnya jika kamu mengikuti kemahuan mereka setelah pengetahuan datang kepadamu, maka Allah tidak lagi menjadi pelindung dan penolong bagimu. al-Baqarah (2) : 120

Friday, March 28, 2014

FAKTA YANG ANDA PERLU TAHU TENTANG SAR MH370


Penyelarasan operasi mencari pesawat Penerbangan Malaysia MH370 yang hilang telah membangkitkan beberapa fakta menarik mengenai dunia penerbangan dan kapalterbang, termasuk bagaimana sebuah pesawat canggih Boeing 777 boleh hilang dengan mudah didalam era teknologi dan sistem perkhidmatan rangkaian lokasi  (network location service) moden.

Ada banyak perkara yang kita masih belum belajar dari maklumat terperinci kes tersebut, yang banyak didengar semua teori-teori dan spekulasi semata-mata, Kami telah mengumpul beberapa maklumat yang diterima dari penyiasatan yang telah dilakukan selama dua minggu ini.

Berikut adalah diantara 16 perkara yang dalam pemerhatian.

1. Beberapa bahagian Lautan Hindi boleh mencapai 25,000 kaki dalam. Itulah 20 kali ketinggian Menara Berkembar Petronas (KLCC) , setinggi 1,483 kaki tinggi.


2. Mati otak (brain death) boleh berlaku pada ketinggian 45,000 kaki di udara. Topeng oksigen pesawat hanya boleh bertahan kira-kira 10 hingga 15 minit untuk penumpang, masa yang cukup untuk juruterbang mengembalikan pesawat ke ketinggian yang lebih rendah.

3. Dua penumpang menggunakan pasport dicuri – satu dari Austria dan seorang dari Itali. Untuk menaiki penerbangan Selepas peristiwa serangan 9/11, Interpol telah memperkenalkan pangkalan data pasport hilang atau dicuri, yang mempunyai butir-butir lebih daripada 40 juta dokumen perjalanan yang dicuri atau hilang (pasport, dokumen pengenalan, visa) daripada 167 negara. Satu-satunya negara yang sentiasa memeriksa pelancong dengan pangkalan data adalah Emiriah Arab Bersatu, Amerika Syarikat, Britain, Perancis dan Switzerland menurut pegawai-pegawai Interpol.

4. Tumpuan yang mencabar adalah untuk mencari kotak hitam pesawat, yang terdiri daripada perakam suara kokpit dan perakam data penerbangan. Kedua-duanya berwarna jingga terang. Pencarian hanya mempunyai masa kira-kira 30 hari untuk mencari sebelum kotak berhenti memberi isyarat ping, menjadikannya pencarian menjadi lebih sukar. Walaupun selepas isyarat ping berhenti, bateri telah lupus guna untuk bertahun lamanya, maklumat data didalamnya tidak berubah.

5. Perakam data penerbangan akan merakam butiran  25 jam terakhir aktiviti pesawat, dari prestasi enjin dengan posisi permukaan kawalan penerbangan, manakala pita perakam suara kokpit merakam suara di dek penerbangan mengikut kitaran dua jam terakhir.

6. Kedua-dua perakam suara kokpit dan data penerbangan mampu untuk bertahan pada kedalaman laut 20,000 kaki, dengan kemampuan mengeluarkan isyarat pada jarak kira-kira 2 batu nautika, bergantung kepada persekitaran seperti keadaan laut. Isyarat boleh dikesan menggunakan peranti yang dikendalikan di permukaan air atau dihulur ke kedalaman. semakin dalam air lebih sukar  untuk mengesan isyarat ping pada kotak hitam.

7. Terdapat kira-kira 41,821 lapangan terbang di dunia, 13,513 di Amerika Syarikat sahaja.

8. Kuala Lumpur International Airport, Malaysia, merupakan lapangan terbang 28 paling sibuk di dunia dengan aliran trafik tahunan dianggarkan lebih daripada 37 juta pelancong. Atlanta, Ga, tempat pertama, dengan lebih daripada 92 juta orang yang melaluinya dan kedua adalah Lapangan Terbang Peking, Beijing dengan lebih daripada 78 juta.

9. Pengangkutan udara masih merupakan salah satu kaedah pengangkutan yang paling selamat. Secara purata, pelancong perlu mengambil satu penerbangan sehari untuk kira-kira 10,000 tahun sebelum mereka akan terlibat dalam kemalangan maut .

10. Majlis Keselamatan Pengangkutan Eropah (ETSC) menganggarkan 90 peratus daripada kemalangan pesawat di seluruh dunia adalah boleh diselamatkan.

11. Pilihan terbaik untuk memaksimumkan peluang anda untuk mengelak dari nahas kapal terbang adalah untuk duduk di bahagian hujung belakang pesawat. Satu kajianmendapati mereka yang duduk berhampiran ekor pesawat adalah 40 peratus lebih berpeluang untuk selamat daripada mereka yang berada pada beberapa baris pertama.

12. Operasi mencari ini berlaku di bahagian yang sangat terpencil di Lautan Hindi antara Australia dan Antartika dikenali sebagai “roaring forties” denga kelajuan angin dan laut yang terlalu bergelora.


13. Kelajuan arus permukaan di Lautan Hindi yang berhampiran dengan khatulistiwa adalah sekitar 1-2 knot. Sesuatu objek yang hanyut di dalam air di kawasan sekitar khatulistiwa boleh beralih antara 26-52 batu sehari (728 batu dalam 14 hari). Tetapi kira-kira 200 batu lebih jauh dari khatulistiwa, arus lebih lemah kurang dari 0.5 knot.

14. Boeing 777-200 sepanjang 70 ela dan memerlukan landasan sekurang-kurangnya sepanjang 4,000 kaki untuk mendarat dengan selamat. Tetapi pesawat itu tidak akan dapat berlepas pada landasan sepanjang itu.

15. Ramai juruterbang menggunakan simulator penerbangan. Mereka boleh memasang peranti dan perisian tersebt dirumah dan perisian  komputer peribadi yang paling murah boleh dibeli dengan harga kurang dari RM100 melalui pembelian atas talian manakala simulator yang canggih beserta dengan peranti untuk juruterbang profesional menelan belanja ribuan ringgit.

16. Pengalaman juruterbang dikira dalam jam penerbangan. Kapten Zaharie Ahmad Shah, memiliki lebih daripada 18,000 jam penerbangan. Kebanyakan syarikat penerbangan utama memerlukan juruterbang yang mempunyai sekurang-kurangnya 2,500 jam penerbangan, manakala syarikat penerbangan serantau secara amnya memerlukan minimum 1,500 jam.

1 comment:

Anonymous said...

Bah. Pertama:

CNN itu memang si CELAKA News Network, spt. yg. digelar Pena Minang!

Lihat bagaimana replika (clone) MAS kita telah ditemui di ISRAEL - yg. disembunyikan dari 2013 lagi ( lihat di http://12160.info/profiles/blogs/are-the-israelis-planning-another-9-11-using-the-missing-boeing, Are the Israelis Planning Another 9-11 Using a Copy of the Missing Boeing 777?; Posted by Charles Magus on March 27, 2014: Source: Chris Bollyn)! Mungkin berdasarkan dua teori!

Disyaki Mossad/Israel-CIA-MI6-NATO serta ejen tempatannya dari DAPBANGKAI/PELIWAT PEMBANGKANGSONGSANG pada mulanya merancang dari 2013 lagi, mahu menggunakan replika ini utk. mengebom Summit Nuklear yg. baru berlansung di Hague, ala 9-11, dan kemudian menyalahkan dua rakyat ‘Iran/‘Islam‘ yg. menggunakan passport palsu itu, tapi gagal dan lalu serpihan dari MAS (yg. tulen) kita di ’hempaskan‘ di Lautan Hindi setelah disembunyikan di Diego GarCIA (sebab itu disyaki Israel menutup kedutaan di seluruh dunia buat pertama kali dlm sejarah, kononnya sebab pekerja mogok, begitu juga Airport Frankfurt ditutup di waktu sama, di mana Jerman adalah penyokong paling kuat Israel).

Di samping itu, si ZIONIS Murdoch asyik menghasut China utk. bekerjasama lebih rapat dgn. Amerika akibat insiden MAS ini dgn. menyalahkan 'pengganas Islam'!

Dan kalau teori ini benar, K’jaan kita harus menyiasat kejadian kenapa ada replika MAS di Israel itu dan dedahkan di seluruh dunia dgn. rasmi, demi kedaulatan dan keselamatan bangsa, agama dan negara kita, yg. telah diburukkan dan cuba ditumbagkan di mata Dunia dg, insiden MAS ini!

Lihat di - http://www.presstv.ir/detail/2014/02/22/351741/germany-offers-to-represent-israel/, Germany offers to represent Israel in some Muslim countries, Feb 22, 2014;

http://beforeitsnews.com/alternative/2014/03/flight-370-a-bed-time-story-2926592.html , Flight 370 – A Bed Time Story (Stopped From Suiciding The Nuclear Conference By The Dutch), By Jimstonefreelance, March 26, 2014;

di http://www.zerohedge.com/news/2014-03-24/two-dutch-f-16s-scrambled-intercept-unidentified-boeing-777 , Two Dutch F-16s Scrambled To Intercept Unidentified Boeing 777 , Submitted by Tyler Durden on 03/24/2014);

di http://beforeitsnews.com/prophecy/2014/03/for-the-first-time-in-history-israel-suspiciously-closes-all-embassies-consulates-world-wide-video-2459734.html , For the First Time in History, Israel Suspiciously Closes All Embassies and Consulates World-Wide!, March 23, 2014;

dan di http://www.presstv.ir/detail/2014/03/25/355959/the-cia-hoax-flight-370-revealed/ ,
Flight 370 The CIA Hoax, Mar 25, 2014.

Makcik Sambal Belacan – PERTAHAN Islam dan umatnya, Raja-Raja Melayu/PM-TPM/UMNO/Bahasa Melayu, hak BUMIPUTERA Melayu dan BUMIPUTERA lain; dan hak orang miskin dari semua bangsa yang hormat Islam, dan bangsa dan hak Bumiputera (Bumiputera juga bermakna Pribumi/Orang Asal-Asli/Indigenous/Native/Aboriginal/First Nation)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Portal Berita Semasa