Orang-orang Yahudi dan Nasrani tidak akan senang kepadamu hingga kamu mengikuti agama mereka. Katakanlah: “Sesungguhnya petunjuk Allah itulah petunjuk (yang sebenarnya)”. Dan sesungguhnya jika kamu mengikuti kemahuan mereka setelah pengetahuan datang kepadamu, maka Allah tidak lagi menjadi pelindung dan penolong bagimu. al-Baqarah (2) : 120

Saturday, February 08, 2014

AMBIGA KENA ROGOL SAMPAI LONGLAI!!!


Peguam Dato' S. Ambiga kelihatan longlai apabila gagal ketika mewakili Saifudin Nasution (PKR) dan Dr Dzulkefly Ahmad (PAS) serta tiga yang lain dalam kes saman memohon pemecatan tujuh anggota Suruhanjaya Pilihan Raya di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur.

Malahan kelima-lima pemohon telah diarahkan membayar kos mahkamah RM10,000.

Dalam pada itu menurut laporan Bernama, dalam penghakiman bertulisnya, Hakim Dato' Rosnaini Saub berkata anggota SPR memiliki keistimewaan sama seperti seorang Hakim Mahkamah Persekutuan. 

"Ini bermakna mereka hanya boleh dipecat daripada jawatan oleh tribunal yang dilantik oleh Yang di-Pertuan Agong. 

"Tindakan memfailkan saman dan memohon satu perintah untuk memecat defendan sebagai anggota SPR boleh dianggap sebagai satu percubaan bagi melangkau atau memintas peruntukan Perkara 114(3) Perlembagaan Persekutuan dan merupakan satu penyalahgunaan proses mahkamah," katanya. 

Rosnaini berkata berdasarkan Perkara 118 Perlembagaan Persekutuan, satu-satunya kaedah untuk mencabar keputusan pilihan raya ialah dengan memfailkan petisyen pilihan raya. 

"Hanya hakim mahkamah pilihan raya yang boleh mengisytiharkan mana-mana pilihan raya sebagai batal dan tidak sah. Mahkamah ini bukan mahkamah pilihan raya, oleh itu, saya tidak boleh memberikan relif yang dipohon plaintif," katanya.

1 comment:

Anonymous said...

Lawyer Bodoh yang Bodoh Undang-Undang negara Malaysia.....Ingat dia kat India....Cincang bagi makan BABI lagi baik...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Portal Berita Semasa