Orang-orang Yahudi dan Nasrani tidak akan senang kepadamu hingga kamu mengikuti agama mereka. Katakanlah: “Sesungguhnya petunjuk Allah itulah petunjuk (yang sebenarnya)”. Dan sesungguhnya jika kamu mengikuti kemahuan mereka setelah pengetahuan datang kepadamu, maka Allah tidak lagi menjadi pelindung dan penolong bagimu. al-Baqarah (2) : 120

Wednesday, September 11, 2013

WAJIB BACA:CINA CAUVINIS PEMAKAN BABI SUDAH MULA CEMAS!!!


Sikap biadap sigelintir kaum yang memperlekehkan dan menghina bahasa Melayu secara melampau telah mengundang kemarahan rakyat Malaysia. 

Oleh itu mereka menuntut kerajaan bertindak tegas menangani isu bahasa melayu yang merupakan bahasa kebangsaan negara secara rasmi.  

Nampaknya kerajaan mendengar kehendak majoriti rakyat Malaysia yang mahu kerajaan tegas memperkasakan bahasa Melayu demi kedaulatan negara dan maruah bangsa Melayu.

Langkah kementerian mahu memperkasakan Bahasa Melayu di sekolah-sekolah jenis kebangsaan (SJK) dalam Pelan Pembangunan Pendidikan (PPPM) 2013-2015 telah menyebabkan bangsa Cina panik. 

Majoriti bangsa Cina tidak fasih berbahasa Melayu.  Selama ini mereka hanya mengutamakan bahasa ibunda mereka yang berasal dari negara Cina.

Sebelum kemerdekaan Tanah Melayu, bangsa Cina dibawa oleh British untuk bekerja sebagai pelombong bijih timah memandangkan British mahu mengaut hasil negara kita. Ini merupakan hakikat dan fakta.  

Bangsa Cina tidak boleh menuduh ini sebagai isu perkauman apabila ianya melibatkan fakta dan kebenaran.

Namun apabila bangsa Melayu bertolak ansur dalam proses mencapai kemerdekaan dengan memberi kewarganegaraan kepada bangsa Cina dengan syarat mereka patuh kepada jus soli dan hak-hak keistimewaan bangsa Melayu yang meletakkan agama Islam sebagai agama rasmi dan Bahasa Melayu sebagai bahasa rasmi, bangsa Cina pula mula mahu menuntut supaya sejarah itu dilupakan dan mereka  cuba mengubah sejarah dengan mencipta wira negara dari kalangan mereka seperti komunis yang telah banyak menyebabkan penderitaan terhadap penduduk Tanah Melayu.

Kenyataan  Menteri Pendidikan II, Datuk Seri Idris Jusoh yang menegaskan bahawa bahasa ibunda tidak akan diketepikan dengan perlaksanaan PPPM ini amat menarik sekali. 

Ini menunjukkan bahawa kerajaan amat bertimbangrasa dalam merancang perlaksanaan pelan pembangunan untuk rakyat. Perkara utama yang perlu difahami oleh setiap rakyat bahawa bahasa Melayu adalah bahasa kebangsaan.

Bahasa Melayu merupakan  bahasa berdaulat yang diterima pakai oleh semua rakyat Malaysia. Hakikat  Bahasa Melayu sudah diterima sebagai bahasa kebangsaan kita menuntut semua rakyat perlu memahami bahasa kebangsaan.

Tindakan Persekutuan Persatuan-persatuan Lembaga Pengurus Sekolah Cina Malaysia (Dong Zong) membantah pelaksanaan PPPM kerana mendakwa pelan ini mahu menghapus bahasa Cina patut dikutuk kerana pemahaman yang cetek mereka dan terlalu kurang semangat kebangsaan yang sepatutnya dijiwai oleh warganegara Malaysia.

Rakyat diberikan kebebasan mempelajari apa sahaja bahasa yang mereka suka seperti  bahasa Tamil , Mandarin, Perancis , Sepanyol dan lain-lain lagi. 

Namun tugas memperkasakan Bahasa Malaysia merupakan tanggungjawab yang harus dilaksanakan dengan tegas dan berterusan. Melalui PPPM, masa pembelajaran Bahasa Malaysia di SJKC bagi Tahap 1 ditambah daripada 270 minit kepada 300 minit manakala bagi Tahap 2 pula ialah daripada 180 minit kepada 270 minit.

Kerajaan harus tegas dan jangan tunduk kepada desakan segolongan kaum yang terlalu tidak berjiwa merdeka dan bersikap perkauman yang melampau.  Bahasa Malaysia harus dimertabatkan bagi memastikan kesinambungan Tanah Melayu , Bangsa Melayu dan Agama Islam.--SUMBER

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Portal Berita Semasa