Orang-orang Yahudi dan Nasrani tidak akan senang kepadamu hingga kamu mengikuti agama mereka. Katakanlah: “Sesungguhnya petunjuk Allah itulah petunjuk (yang sebenarnya)”. Dan sesungguhnya jika kamu mengikuti kemahuan mereka setelah pengetahuan datang kepadamu, maka Allah tidak lagi menjadi pelindung dan penolong bagimu. al-Baqarah (2) : 120

Monday, July 29, 2013

PANAS:NAJIB TUN RAZAK PENYOKONG DONG ZONG NOMBOR SATU DI TANAH MELAYU!!!??





Dong Zong bersuara menentang Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia untuk 2013-2015 dan NGO Cina semua ikut menentang. Mereka tak mahu jadi satu Malaysia. Mereka hanya pentingkan jadi Cina. Ini "Chinese Pride" yang sedang bergelobang sesama Cina luar negara yang pising kuning ditolak China.  

Yang bahalolnya ada pula manusia Melayu yang jadi Pak Turut dan sanggup nbuat apa saja demi politik. Orangnya pun tak cerdik hingga di gelar Mr Bean, badut Inggeris dalam rancangan TV jenaka bodoh. Yang seorang lagi tu nama saja belajar Universiti dan ke sana sini bertudung tapi sanggup kata Quran benarkan orang Islam murtad.

Semalam satu Persidgan Kebangsaan Persatuan-Persatuan Cina Malaysia yang melibatkan 728 NGO bersidang di Dewan Besar, SJK (C) Chung Kwo, Jln Loke Yew, KL. untuk membantah untuk gagalkan dasar-dasar Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia.

Alasannya ianya tidak conducive kepada pembangunan pendidikan bahasa ibunda. Fahamkah mereka bahawa bahasa ibunda mereka bukan tanggungjawab kerajaan seperti tertera dalam Perlembagaan.





Hadir ada lebih kurang 2,500 orang yang terdiri daripada wakil-wakil NGO, persatuan, pertubuhan Cina, parti politik dan wartawan tempatan. Antara yang hadhir bersama adalah Dr Yap Sin Tian (Pengerusi Dong Zong), Teresa Kok Suh Sim (AP Seputeh), Mahfuz Omar (AP Pokok Sena), Nurul Izzah (AP Lembah Pantai), Dr Tan Seng Giaw (AP Kepong), Kulasegaran (AP Ipoh Barat), Tan Sri Robert Pang (pembawa beg duit rasuah), Tian Chua (stuntman dari Batu), Fong Kui Lun (AP Bkt Bintang), Chow Sow Hong (Timbalan Pengerusi Dong Zong), Dr Loh Yoong Keong (New Era College), Arumugam (Wakil Tamil Foundation) dan Liew Chee Woon (wakil Hua Zong). 

Hua Zong tu ditaja MCA.

Dalam ucapannya, Dr Yap Sin Tian, Pengerusi Dong Zongberkata laporan awal Pelan Pendidikan 2013-2025 yg diumumkan Kementerian Pendidikan masih melaksanakan dasar-dasar yang tidak kondusif terhadap pembangunan pendidikan bahasa ibunda dan menyeru ditentang pelan tersebut.

Ianya diikuti oleh satu deklarasi bertajuk "The Impact of the Msia Education Blueprint 2013-2025" oleh Dr Loh Yoong Keong. Sidang belum tapi dah buat deklarasi?

Ketika berucap, Nurul Izzah menyatakan taraf pendidikan Malaysia semakin menurun. Dia kata kerajaan tak hargai pendidikan bahasa ibunda. Kerajaan dituduh mempolitikkan pendidikan dan nampaknya Nurul tak ingat bagaimana bapak dia yang perguna Kementeriaan Pelajaran ketika itu untuk naikkan dirinya jadi sampai Timbalan PM. 

Dato najib dah kasi duit begitu banyak untuk sekolah Cina tapi Nurul kata kerajaan harus memberi bantuan kewangan untuk memperkembangkan pendidikan bahasa ibunda. Perlembagaan sebenarnya tidak memberi hak untuk sekolah Cina mendapat sumber kewangan dari kerajaan.

Tan Sri Robert Phang yang di belakangnya adalah organised crime dan cuba merasuah seorang KSU KDN naik dan tuduh PM mengabaikan kepentingan rakyat dalam isu bahasa ibunda. Dia kata dia tak anti kerajaan tapi mengambil pendirian demikian demi masa depan negara.

Dia menyeru masyarakat Cina bersatu padu untuk memperjuangkan hak pendidikaan bahasa ibunda. Turut diseru supaya Dong Zong, Jiao Zong dan Hua Zong bincangkn isu ini untuk mencari penyelesaian.

Turut dipuji adalah Datuk Dr Wee Kah Siong yang telah berjaya membantu pelajar-pelajar cemerlang mendptkan tempat di IPTA. Hampiar majoriti yang masuk adalah Cina dan melayu kini diketepikan. Itu ke demi masa depan yang dikatakannya?

Dia juga mahu Dr Wee terus berusaha membantu dalam isu bahasa ibunda dan secara tak langsung tak payah peduli kedudukannya sebagai wakil rakyat kawasan Melayu di Air Itam.

Robert Phang harap Dong Zong adakan road show ke seluruh negara utk menerangkan & dptkn maklum balas hubg isu ini.





Si bedul Mafuz Omar tak tahu apa ke benda yang dicakapkan bila dia kata sistem pendidikan pelbagai aliran telah wujud sejak zaman jajahan British dan tidak harus dihapuskan sewenang-wenangnya. Nampak sangat dia tak ingat sejarah pendidikan vernakular dan mahu peninggalan british ini dikekalkan dan negara tak ada sistem pendidiakn yang satu.

Dalam dia kata demikian, dia turut menimbulkan isu pendidikan Islam tanpa berfikir bagaiman pendidikan Islam dah jauh meningkat hingga begitu banyak Universiti dan kolej Islam tetapi DAP tentang sekolah ugama rakyat diberi tanah dan didirikan di perak.

Katanya pemilihan pendidikan anak merupakan hak ibu bapa masing-masing tapi dia tak faham bahawa bukan tanggungjawab kerajaan untuk bina pendidikan tak ada peruntukan perlembagaan. Mahfuz minta sekolah rakyat tidak dihapuskan tanpa sedar ianya mahu dinaik tarafkan.

Teresa Kok menekankan Malaysia adalah Truely Asia kerana mempunyai pelbagai kaum, budaya dan  pendidikan pelbagai aliran. Sama juga tak boleh bezakan hak dalam perlembagaan dengan kebenaran untuk bangunkan sendiri.

Katanya kerajaan tak menghargai sekolah pendisikan Cina yang telah berjaya menghasilkan intelektual yang membanggakan negara. Mana satu dari sekolah Cina?

Dia menimbulkan isu bahawa terdapat pemimpin-pemimpin UMNO bersikap perkauman meminta supaya  SJK (C) dan (T) dihapuskan.

Teresa menunjukkan lagi kerasisannya dengan berkata dia berasal dari sekolah Cina dan mengaku tidak pernah sekolah Cina mengajar murid-murid membenci terhadap lain-lain kaum dan agama. Habis tu kenapa ramai kaum Cina begitu biadap mutaklhir ini?

Dia kata terdapat 14% murid bukan kaum Cina belajar di SJK (C) dan ini jelas menunjukkan sekolah Cina mempunyai taraf yg tinggi. Tak disebut SJK ni mahu bukan Cina dihadkan.

DAP menyokong sepenuhnya persidangan 728;






Ekoran dari persidangan itu, mereka membentang dan mluluskan tiga usul oleh Chow Sow Hong:

1. Malaysia sebuah negara berbilang kaum, bahasa, budaya dan agama. Semua aliran sekolah adalah aset negara. Kerajaan harus laksanakan dasar pendidikan pelbagai aliran;

2. Menyeru kerajaan betulkan Pelan Pendidikan 2013-2025 mengikut dasar pendidikan yang termaktub dalam Ordinan Pelajaran 1957 (kenapa bukan Penyata Razak dan Rahman?)

3. Menyeru rakyat, institusi pendidikan dan pertubuhan memberi sokongan kapada kempen tandatangan untuk membuat aduan terhdp dasar2 Pelan Pendidikan 2013-2025. 

3 comments:

Q-ri said...

Najib sila undur! Dong Zong jangan nak kurang ajar!

Anonymous said...

Najib ah gor must GO!

Pengkhianat!

hangkedee said...

Mat put ada Adik kembar Baru Ah jib gor

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Portal Berita Semasa