Orang-orang Yahudi dan Nasrani tidak akan senang kepadamu hingga kamu mengikuti agama mereka. Katakanlah: “Sesungguhnya petunjuk Allah itulah petunjuk (yang sebenarnya)”. Dan sesungguhnya jika kamu mengikuti kemahuan mereka setelah pengetahuan datang kepadamu, maka Allah tidak lagi menjadi pelindung dan penolong bagimu. al-Baqarah (2) : 120

Friday, May 31, 2013

WAJAH GURU BANGSA CINA KATA PELAJAR MELAYU "BABI" DISIARKAN






KISAH gempar yang berlegar 2-3 hari kebelakangan ini berkenaan seorang guru berbangsa Cina yang mengajar di Sekolah Menengah Kebangsaan Gelang Patah berjaya menarik minat pengguna media sosial. Pelbagai cerita disampaikan sehinggakan sekolah ini dilihat sebagai salah sebuah sekolah yang durjana.

Bukan salah sekolah kerana punyai guru RASIS seperti Poh Kim Thye yang mana mulutnya memang tak lepas dari menghina "Melayu BABI, Melayu BANGANG, Melayu SIAL, Melayu BODOH" hampir setiap hari semenjak mengajar di sekolah yang mana majoritinya adalah pelajar Melayu. Sikap double standard guru ini juga dipertikaikan oleh si pengadu dengan mengabaikan tanggungjawabnya terhadap pelajar berbangsa Melayu dan India, malah pelajar Cina diberi layanan yang cukup istimewa.

Tapi sampai bila Kementerian Pelajaran nak diamkan perkara ini? Mohon jangan ditukar ke sekolah mana-mana kerana selagi Poh Kim Thye ni berkhidmat dengan Kementerian Pelajaran dan terus dibenarkan mengajar selagi itulah sikap RASIS nya tidak akan hilang. Beri amaran dan buang dengan serta merta. Kita mahukan perpaduan kaum bukannya guru RASIS seperti Poh Kim Thye ni.

Jika dulu ada seorang guru MELAYU yang cuma memarahi dan mendenda seorang pelajar CINA, habis dicanangnya seperti guru tersebut terlampau rasis sedangkan beliau hanyalah menjalankan tanggungjawabnya untuk memberi pengajaran akibat pelajar CINA itu tidak membuat kerja sekolah. Tetapi ini lain pula kesnya. Laporang polis juga telah dibuat. Mohon jangan terus disenyapkan perkara serius ini.


11 comments:

Anonymous said...

sekadar amaran jer dari kementerian....lain la kalau cikgu tu Melayu....tak gitu Tan Sri ???

Anonymous said...

hantar repot polis tu kpd TPM Muhyidin. dia kan menteri pendidikan sekarang ni. Mari kit atengk apa Muhyidin nak buat. Sape guru besar sekolah ni? Kasi check sikit? Takde tindakan pon. Apa diorang ingat Gelang Patah tu sebuah negara sendiri orang Cina DAP ke?! Susah2 bawak repot tu kepada Sultan Johor..tengok apa jadi kat cine tak tau bahasa ni! Buang negeri cina rasis DAP ni!! Jangna kasi muke!!

Anonymous said...

kalau dengar nama cina je, semua boleh...bagi duit, bagi mkn besar, bagi peruntukan juta2 tpi kalau untuk sekolah melayu, dana selalu x cukup, dah cukup faham dahhhhhh!

Anonymous said...

dia punya muka pon macam komunis

Anonymous said...

Kalau Cikgu Melayu (tengok kes-kes polis) layan macam tu kat orang Cina atau India, mungkin 10 si loyar-buruk (lawyer) PKR/DAP dan demo huru-hara depan sekolah dan Kem. Pendidikan! Saya ingat masa saya sekolah rendah dan menengah rendah - asyik kena pukul dan dibuli Cikgu Cina; masa tu manalah kita tahu mengadu pasal hak kita! Nasib baik dapat ke sekolah asrama Bumiputera lepas itu - kalau tidak mungkin berhenti sekolah! Anak Melayu sekarang jangan lagi biar perkara macam ni terlepas begitu saja - pergi cari lawyer UMNO; PERKASA atau PPIM untuk lawan kes ini habis-habisan (tapi mungkin majistret PKR pula - habislah kita punya undang-undang!) - tolonglah KDN selesaikan hal ini. Ini berkaitan juga dengan hal menjaga keamanan sesama kaum - biar si RASIS DAP di ajar menghormati balik hak Melayu dan Bumiputera lain pusaka berzaman nenek moyang Melayu dan Bumiputera lain, dari sebelum dijajah British lagi! Dah geram betul dengan SAMSENG-SAMSENG RASIS DAP si Kit-SIAL/PKR ini yang semakin GANAS kebencian mereka!

MAKCIK Tempurung.

(PERHATIAN: ada PENYAMUN penakut disyaki dari DAP/PKR durjana yang sekarang meniru gelaran saya tetapi sebagai "Pakcik Tempurung/Temporung" untuk mengelirukan pembaca).

Anonymous said...

Klu PR memerintah, bilangan guru dikecilkan, dan tentunya guru melayu yg akan dibuang. X lame pastu mesti ckp kena tambah balik sbb murid bertambah n perlu tambahan guru (spin mcm biasa). Tp wktu tu, guru yg dtmbah ialah guru cina. Penyokong PR dlm klgn guru lgsung x nk bpikir realiti bkenaan. Dgr cerita rmai guru pembangkang, guru2 bkenaan sila la beri pjelasan?

Anonymous said...

Melayu sepakat islam berdaulat Malaysia sejahtera..

Mama Iman said...

Mmg x patut la guru tu bersikap rasis. Mmg kena ambil tindakan sy kira. Dan perkara yang sama juga berlaku pada segelintir melayu yang menghina kaum lain namely chinese n indians. So, tindakan yang sama perlu diambil tanpa ada double standard. X pyh la guna persatuan bagai n call up any political bodies to sort of helping d school to settle d prob. Buat nyusah je. Racism happens everywhere. Kita sendiri kena take action n stop racism. Stop it among malays, chinese n indians n all races in malaysia coz we are malaysians.

Anonymous said...

da lama guru2 cine rasis pd kaum melayu. bukan berlaku di alam pkerjaan je tp bmula di skola ag. ramai yg maklum ttg perkara ni. msa pertandingan2 pun nmpak rasisnye dlm mberi point. marahkn hak bumiputera lebey dpd mereka wlupn mereka lahir di sini. yg herannya ramai gak melayu yg bela kaum ni msa PRU ri tu. puji2 ag

Anonymous said...

kerajaan boleh bersikap perkauman ..kenapa cikgu cina tak boleh bersikap perkauman atau bias??????tanya kerajaan barisan nasional...siapa yg mulakan sikap perkauman dan bias membias ni...

Anonymous said...

anon 633,
pundek kau la. kalau kerajaan bersikap perkauman dah lama umno buat ethnic cleansing kaum mata sepet kau. bahkan lg kaya dan makmur korang adala. balik tongsan la!

jentayu

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Portal Berita Semasa