Orang-orang Yahudi dan Nasrani tidak akan senang kepadamu hingga kamu mengikuti agama mereka. Katakanlah: “Sesungguhnya petunjuk Allah itulah petunjuk (yang sebenarnya)”. Dan sesungguhnya jika kamu mengikuti kemahuan mereka setelah pengetahuan datang kepadamu, maka Allah tidak lagi menjadi pelindung dan penolong bagimu. al-Baqarah (2) : 120

Monday, May 13, 2013

ANWAR IBRAHIM ANGKAT SUMPAH SEBAGAI PERDANA MENTERI???!!!





Oleh: Zul Rawi

Satu perkara yang menarik untuk dibincangkan apabila Presiden PAS Hadi Awang berkata PAS menerima keputusan PRU13 dengan senang hati dan tiada bantahan. Malah, beliau menganggap PRU13 sebagai satu kejayaan besar buat PR. PAS pada pilihan raya yang lau berjaya memenangi 1,633,389 undi di peringkat parlimen dan 2,133,944 undi di peringkat DUN.

Dan tidak melampau untuk mengatakan PAS banyak menyumbang kepada kemenangan Pakatan Rakyat bgai meraih undi popular yang lebih tinggi daripdaa Barisan Nasional. Namun, jika difikirkan semula, adakah ini petanda PAS dan DAP tidak bersetuju dengan tindakan Anwar yang menolak keputusan PRU13 sebagai tidak adil dan dipenuhi “penipuan”?

Hal ini boleh dilihat pada Perhimpunan Kelana Jaya dua hari lalu yang mana sekitar 60-70% yang hadir adalah berbangsa Cina. Adakah itu bagi menunjukkan protesnya kaum CIna kepada perlakukan Anwar yang tidak puas hati dengan keputusan PRU.

Beberapa hari lepas, Pengerusi DAP Karpal Singh juga membuat kenyataan bahawa DAP menerima keputusan PRU13 dan berbangga dengan kejayaan parti itu menambah bilangan kerusi yang dimenangi.

Gesaan Azmin Ali agar Anwar juga menerima keputusan PRU13 menunjukkan bahawa hanya Anwar seorang sahaja yang tidak menerima dan ingin mempersoalkan segala sistem yang selama ini dijalankan oleh SPR.

Azmin Ali yang dilihat mengambil pendektan untuk meluahkan ras tidak puas hati melalui laman twitter miliknya yang menyatkana bahawa seorang pemimpin itu harus menerima segala keputusan yang telah ditetapkan dan tidak harus mengheret rakyat. Ekoran itu, Azmin juga dikatakan ingin mendedahkan rahsia berkenaan pilihan raya kecil Permatang Pauh yang digambarkannya ada kaitan dengan amalan nepotisme dalam parti.

PAS dan DAP tidak selantang dan seagresif PKR terutamanya Anwar yang kerap mempersoalkan integriti satu agensi itu tanpa memandang kekurangan dan kesilapan yang terang-ternag dilakukan oleh pemimpin atasan PKR.

Nampaknya, sudah ramia yang mula muak dan tidak tahan untuk meneruskan perjuangan mereka bersama Anwar yang nyata memperjuangkan keinginan dan nafsu peribadi beliau. Perlakuan Anwar semenjak pilihan raya semakin agresif dan jelas menunjukkan ketaksubannya untuk menjadi perdana menteri sekalu gus menawan Putrajaya.

Persoalannya, semakin ramia cerdik pandai dalam negara, semakin mudah terpengaruh kepada Anwar yang kini dilihat semakin hilang rasional dan kewarasan kernaa terlalu ghairah untuk mendapatkan kuasa yang diidamkannya selama ini.

Ekoran tindakan Anwar ini juga, semakin ramai yang meninggalkannya, mungkin timbul kesedaran terhadap perjuangan Anwar yang semakin terpesong jauh. Azmin sudah tidak lagi sebulu dengan Anwar dan jika orang kuat Anwar itu mengambil langkah untuk meninggalkan Anwar, nampaknya Anwar akan kehilangan seorang lagi panglima perang yang selama ini mempertahankan beliau dan asanggup ‘berkongsi’ kasih dengannya.

Kesimpulannya, Anwar hanya mahu jadi PM Malaysia walaupun majoriti rakyat Malaysia menolak beliau. Tinggal kita yang memerhati ini sahaja memikirkan apakah jalan terbaik untuk Malaysia.

8 comments:

Anonymous said...

angkat sumpah sebagai PERDANA MENTERI SESUMPAH kerana ckp tak serupa bikin

Anonymous said...

DIA BUKAN ANGKAT SUMPAH....TETAPI SESUMPAH (SEJENIS HAIWAN YANG BOLEH BERTUKAR WARNA DALAM KEADAAN YANG TERDESAK).......

Anonymous said...

Undi popular tak terpakai dimalaysia pon jadi tak payah lah guna ayat tu lagi wahai puak kaldai dan piggy

Anonymous said...

Angkat sumpah sebagai 'Peliwat Mahasiswa' kot...

Anonymous said...

Kan pagi 6 may 2013 dia dah angkat sumpah sebagai PM di depan gambar yang di pertuan agung dengan di saksikan oleh nurulizzah , wan azizah , lim guan jing , lim kit siang

Anonymous said...

bukan angkat sumpah tetapi angkat sampah

Anonymous said...

Jutaan Cina telah tipu Najib pd. PRU13..

Tapi ini satu Melayu sudah tipu Jutaan Cina!!

Tak lama...lagi PKR dan PAS akan lingkup..!

Anonymous said...

MSIA PAKAI TENYEH KERTAS UNDI LA DOL.BKN UNDI POPULAR!POPULAR X MENANG BUAT PE?DOL TERAMAT2 DOL

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Portal Berita Semasa