Orang-orang Yahudi dan Nasrani tidak akan senang kepadamu hingga kamu mengikuti agama mereka. Katakanlah: “Sesungguhnya petunjuk Allah itulah petunjuk (yang sebenarnya)”. Dan sesungguhnya jika kamu mengikuti kemahuan mereka setelah pengetahuan datang kepadamu, maka Allah tidak lagi menjadi pelindung dan penolong bagimu. al-Baqarah (2) : 120

Friday, January 04, 2013

MAT SABU SETUJU KALIMAH ALLAH DIGUNAKAN ORANG KAFIR



Apabila isu pengunaan kalimah Allah oleh orang bukan Islam dibangkitkan kembali oleh Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng, rata-rata pemimpin PAS dan PKR tidak bersetuju dengan Ketua Menteri Pulau Pinang itu.

Sehinggalah pagi ini, apabila Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu buat kenyataan sebaliknya dengan mempertegaskan semula pendirian PAS pada tahun 2010 bahawa orang bukan Islam boleh guna kalimah Allah.

Ramai yang tertanya-tanya betapa mudahnya PAS menukar pendirian mereka di dalam sesuatu isu.

Sebelum ini, antara yang lantang mengatakan orang bukan Islam tidak boleh guna kalimah Allah adalah Ketua Penerangan PAS Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man.

Tuan Ibrahim dalam satu kenyataan media ketika isu ini hangat diperkatakan mendakwa “PAS berpendirian bahawa Bible Bahasa Melayu harus menggantikan istilah ‘God’ dengan Tuhan dan bukannya Allah untuk mencerminkan maksud sebenar daripada teks asal.”

Turut sependapat dengan Tuan Ibrahim adalah Pesuruhjaya PAS Selangor  Dr Abdul Rani Osman yang terang-terang mencemuh Lim Guan Eng kerana membangkitkan isu tersebut.

Menurutnya, isu kalimah ALLAH tidak boleh dijadikan polemik kerana sangat sensitif melibatkan umat Islam dan boleh menimbulkan ketegangan jika tidak ditangani dengan sebaik-baiknya.

Bahkan semalam, di dalam sidang media Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim sendiri mengatakan kalimah Allah milik mutlak orang Islam.

Menurut Anwar, ketetapan yang diambil (Pakatan Rakyat) adalah sama seperti sebelum ini yang mana, kalimah Allah adalah hak mutlak untuk penganut Islam di negara ini.

Persoalannya, ketetapan yang mana Anwar rujuk?

Bagi Mat Sabu mudah, beliau mengulangi kenyataan media Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang pada 7 Januari 2010 yang membenarkan penggunaan kalimah Allah oleh bukan Islam sebagai rujukan kepada tuhan.

“Presiden PAS (Abdul Hadi Awang) pernah keluarkan kenyataan pada tahun 2010 untuk tidak melarang penganut agama selain Islam untuk menggunakan kalimah Allah.

“PAS masih kekal dengan pendirian itu,” kata beliau dipetik sebuah portal berita.

Pada tahun 2010 ketika polemik penggunaan kalimah Allah timbul, Hadi menggeluarkan kenyataan mengenai pendirian parti tersebut.

“Kesimpulannya, kita tidak boleh melarang mereka menggunakan perkataan Allah di kalangan mereka sendiri, dalam ibadat mereka dan amalan mereka, walau pun salah maksud dan maknanya yang asal mengikut bahasa kita,” kata Abdul Hadi ketika itu.

Kongkalikong PAS dalam soal kalimah Allah ini sudah pasti akan mengecewakan penyokong akar umbi mereka sendiri yang sekarang tengah pening... pada siapa nak percaya?-AD

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Portal Berita Semasa