Orang-orang Yahudi dan Nasrani tidak akan senang kepadamu hingga kamu mengikuti agama mereka. Katakanlah: “Sesungguhnya petunjuk Allah itulah petunjuk (yang sebenarnya)”. Dan sesungguhnya jika kamu mengikuti kemahuan mereka setelah pengetahuan datang kepadamu, maka Allah tidak lagi menjadi pelindung dan penolong bagimu. al-Baqarah (2) : 120

Wednesday, August 08, 2012

TERKINI: SABAH AKAN ADA 2,3 ORANG KETUA MENTERI



Antara janji yang telah dibuat Anwar Ibrahim untuk Dato Lajim meletakkan jawatan dalam kerajaan pusat dan parti adalah dia ditawarkan jawatan Katua Menteri Sabah. 

Namun, ini bukan kali pertama Lajim ditawarkan Anwar jawatan yang sama. Lajim pernah memegang jawatan sebagai Timbalan Ketua Menteri. Ketika Anwar mengatur lompatan pemimpin PBS lompat keluar untuk menumbangkan PBS upada tahun 1994, dia juga ditawarkan jawatan yang sama. 

Akhrnya dia dikencingkan dan ini yang dia masih memegang keahlian dalam UMNO dan hanya bergerak atas nama NGO yang akan ditubuhkan sendiri. AMANAH pun bukan landasan politiknya. 

Lajim dengar-dengar tapi belum percaya habis pada Anwar. Dia masih tunggu dan lihat. Masih ada kemungkinan untuk dia melakukan aksi Nasaruddin Bota. 

Lajim akan tanding di peringkat DUN, kemungkinan besar di Klias di kawasan kampungnya di Beaufort.

Tidak tahu pula apa yang ditawarkan kepada Datuk WIlfred Bumburing, tetapi dia pernah memagang jawatan Timbalan Ketua Menteri. 

Anwar juga sedang berbincang dengan Dato Ghaffur Salleh. Kalau sesiapa masih ingat, Ghaffur pernah meletakkan jawatan dari Timbalan menteri ketika zaman Pak lah dan ketika Anwar mencuba 916. 

Ghaffur hanya mahu jawatan menteri penuh. Turut sama letak jawatan adalah Anifah Aman. Anifah mendapat jawatan Menteri penuh di bawah Dato Najib. 

Menurut maklumat Sabah, Ghaffur tidak setuju Lajim tanding DUN. Katanya Ghaffur tidak mahu masuk PKR jika Lajim tanding DUN. Mungkinkah Ghaffur juga mahukan jawatan Ketua Menteri Sabah?

Ketika Ghaffur bertemu Anwar tempuh hari, dia ada membawa dua ahli Parlimen BN dan 4 ADUN Sabah untuk jumpa Anwar. Berjayakah Anwar dapatkan 6 orang ini jika Ghaffur tidak setuju Lajim tanding DUN dan Anwar pula sudah tawarkan jawatan ketua menteri?

Pada 12 Ogos ni, Anwar akan ke Sabah. Ada beberapa pemimpin BN Labuang akan masuk PKR termasuk seorang Senator. 

Anwar juga sedang berbincang dengan Tan Sri Bernard Dompok. Dia masih dalam BN dan tidak keluar UPKO. Rancangan untuk Dompok adalah untuk keluar dari UPKO dan BN jika Pakatan rakyat boleh menang. 

Mungkinkah Dompok mengharapkan RM25 juta yang mana tersebar rancangan Anwar yang kini terdesak untuk cari calun bagi bertanding atas tiket PKR tetapi akan guna wang untuk tarik pemimpin BN lompat ke PKR lepas PRU13? 

Atau pun dia ada cita-cita untuk jawatan ketua menteri sabah juga untuk mewakili kaum Kadazan Dusun?

Jika itu politik DOmpok, dah patut dia disetompokkan. UOPKO pula tidak boleh dipercayai nampaknya seperti gunting dalam lipatan.


3 comments:

Anonymous said...

Apa lagi orang sabah,mewah tu kalau kau orang terima.bolih memburit sekali dengan bung nuar.dulu Selangor kaya sekarang dah muflis sekarang sabah pula akan menerima nasib yang sama,akibat bung nuar penasihat ekonomi." bolih bah kalau kau"

Anonymous said...

Apa lagi orang sabah,mewah tu kalau kau orang terima.bolih memburit sekali dengan bung nuar.dulu Selangor kaya sekarang dah muflis sekarang sabah pula akan menerima nasib yang sama,akibat bung nuar penasihat ekonomi." bolih bah kalau kau"

Anonymous said...

Apa lagi orang Sabah,mewah tu,terimalah nanti bolih pergi memburit bersama...Dulu Selangor mewah sekarang dah nak muflis kini giliran sabah pula...akibat penasihat ekonomi tersohor.BOLIH BAH KALAU KAU.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Portal Berita Semasa