Orang-orang Yahudi dan Nasrani tidak akan senang kepadamu hingga kamu mengikuti agama mereka. Katakanlah: “Sesungguhnya petunjuk Allah itulah petunjuk (yang sebenarnya)”. Dan sesungguhnya jika kamu mengikuti kemahuan mereka setelah pengetahuan datang kepadamu, maka Allah tidak lagi menjadi pelindung dan penolong bagimu. al-Baqarah (2) : 120

Monday, July 02, 2012

PANAS:AMBIGA SAMAN ANWAR IBRAHIM???


Akhirnya semua telah terurai. Berita Ambiga tidak mahu lagi bersekutu denga Anwar Ibrahim dan Azmin hampir menjadi kenyataan. Semenjak dia diperbodohkan oleh Anwar dan Azmin dalam Bersih 3.0, Ambiga nampaknya mula sedar.



Selain terpaksa bersendirian berhadapan dengan peniaga burger dan senaman punggung, Ambiga juga dalam keadaan bersendirian menghadapi caci maki kebencian rakyat Malaysia terhadap penganjuran Bersih 3.0 yang ganas

Kalau kita perasan, hanya beberapa orang sahaja dari lingkungan NGO yang dibenarkan untuk berada di rumahnya selepas Bersih 3.0 berlangsung. Mereka itu terdiri daripada Maria Chin, Wong Chin Huat, wanita berwajah hantu, Cynthia Gabriel dan Arul wakil PArti Sosialist. Agak hairan kenapa Ambiga tidak membenarkan Anwar, Azmin dan Azizah dan gengnya dari Pakatan untuk turut serta.

Hanya Nurul Izzah yang datang atau dibenarkan datang dan itu juga mungkin atas desakan atau arahan seseorang, untuk mengintip dan mencari maklumat. 

Tian Chua, Teresa Cock dan Ratu Porno PKR, Eli Wong juga tidak hadir atau tidak dibenarkan hadir. Kenapa? 

Jawapannya mungkin kerana Ambiga terlalu marah bila Bersih 3.0 telah di  “hi-jack” oleh PR dan dijadikan medan untuk menjadi ganas serta buas. 

Bersih 3.0 yang pada awalannya dijanjikan Ambiga sebagai perhimpunan aman telah menjadi sejarah hitam Negara apabila Anwar telah mengambil alih dan mengarahkan asrah upahnnya mengganas dengan rakusnya.

Untuk menutup kemaluannya yang gagal menunaikan janji perhimpunan yang aman, dia dengan mudahnya telah menyalahkan polis di atas keganasan yang dibawa oleh Anwar Ibrahim. 

Ambiga terpaksa berbuat demikian untuk menutup kesalahan Anwar dan Azmin yang  dengan terang-terangan mengarahkan “tentera jihad” mereka merempuh halangan polis untuk masuk ke Dataran Merdeka. 



Malah PAS juga marah dan malu. Unit Amal yang ditugaskan untuk mengawal peserta  dan memastikan keamanan “terpaksa” melakukan perkara yang sebaliknya. Unit Amal PAS “terpaksa” menjadi kumpulan manusia yang digunakan untuk mengganas dan merempuh polis bagi memastikan Bersih 3.0 dapat duduk dan bantah di Dataran Merdeka.


Muka Ambiga bertambah hitam dan berkerak bila semua ini berlaku semasa Bersih 3.0. Mana tidaknya, dia adalah Pengerusi Bersih 3.0 yang aman tapi kemudiannya menjadi kejadian jenayah yang sangat berat.

Dia telah kehilangan kredibiliti dan air mukanya yang sedikit telah hanyut mengikut arus sungai Gombak. Dia akhirnya menjadi perempuan tua yang bodoh yang kemudiannya diperbodohkan  oleh politikus yang paling jahat dalam sejarah Malaysia.

Walaupun Ambiga seorang peguam, dia terlalu bodoh untuk mengetahui apa itu Injuksi Mahkamah. Adakah dia tidak faham injuksi yang menghalang sesiapa masuk ke kawasan Dataran Merdeka pada hari berlangsung Bersih 3.0 yang dikeluarkan oleh mahkamah.

Ambiga menjadi besar kepala bila merasa dia berjaya mengendalikan Bersih 2.0 dengan jayanya tetapi kejayaan itu hancur lebur pada Bersih 3.0.

Bersih yang asal hanya terdiri daripada beberapa NGO yang kononnya pandai dan mahu menwujudkan system pilihanraya yang lebih adil (kononnya). Kesalahan besar Bersih adalah bila mereka bergabung dengan Anwar dan PR . Itu adalah kesalahan yang terlalu besar dan Ambiga terpaksa membayar kos yang terlalu tinggi untuk kesalahannya itu.

Ambiga menjangkan dengan menggunakan PR dia mampu untuk mengawalnya dengan baik. 

Kebodohan Ambiga ialah dia juga terlalu naïf untuk sedar bahawa Anwar adalah seorang yang paling pandai ambil peluang sebegini, dan Bersih 3.0 adalah peluang yang tidak boleh dilepaskan.
Selesai sahaja Bersih 3.0, Ambiga ada mengumumkan tidak aka nada lagi Bersih 4.0. 

Cuma dengar-dengar Mat Sabu yang bersungguh mahu Bersih 4.0 kerana Unit Amalnya ketagihan untuk mengganas. 

Ambiga juga sekarang sudah jarang kelihatan di majlis PR.  Ambiga seperti tidak mahu bersama PR lagi. Hatinya sudah hancur lulur dengan PR dan tidak mungkin bertaut kembali.

Ambiga yang dulu mungkin ada sedikit harga diri dan maruah, kini dia lebih teruk dari pelacur lorong gelap. Dia lebih hina dari segalanya kerana harga diri dan maruahnya kini di bawah tapak kaki Anwar Ibrahim.

Jika benar dia seorang peguam, dia tentu sahaja lebih maklum dengan undang-undang Negara. Meletakan kesalahan kepada polis di atas keganasan Bersih 3.0 (yang dipengerusikan oleh dia) yang dibawa oleh Anwar dan sekutunya adalah sesuatu yang sangat tidak adil dan bercanggah dengan prinsip peguam yang baik.

Ambiga akhirnya menjadi hero filem Tamil produksi murahan yang terpaksa menipu untuk melindungkan kebodohan dirinya sendiri. 

Walaupun dalam keadaan ini, dia tetap dengan caranya yang begitu dan nyatalah warna hatinya sama dengan warna kulitnya.


JPX

3 comments:

usin said...

ambiga baru sedar bahawa dalam kecerdikannya, masih terdapat begitu banyak kebodohan yg menghakis seluruh harga dirinya sebagai seorg peguam.

Anonymous said...

padan muka ambabiga... orang jahat memang senang kena tipu

Anonymous said...

mana berani ambiga nak saman anwar. kang tak pasal-pasal ambiga kena sembelih dengan yahudi pulak

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Portal Berita Semasa