Orang-orang Yahudi dan Nasrani tidak akan senang kepadamu hingga kamu mengikuti agama mereka. Katakanlah: “Sesungguhnya petunjuk Allah itulah petunjuk (yang sebenarnya)”. Dan sesungguhnya jika kamu mengikuti kemahuan mereka setelah pengetahuan datang kepadamu, maka Allah tidak lagi menjadi pelindung dan penolong bagimu. al-Baqarah (2) : 120

Monday, June 11, 2012

GEMPAR PAGI ISNIN:KARPAL SINGH MASUK WAD GILA???



Adakah kerana Penipuan demi penipuan Anwar yang kononnya 2 YB BN Datuk Wilfred Bumburing dan Datuk Lajim Ukin tidak juga-juga menyertai Pakatan sebagaimana yang dijanjikannya kepada Karpal?

“Dia (Karpal) sudah mula bercakap-cakap seorang diri dah,” kata pengirim email yang tidak mahu namanya dinyatakan di sini.

Difahamkan oleh kerana Karpal Singh sudah melalut seorang diri, beliau terpaksa diberi ubat ‘delirium’ iaitu sejenis ubat untuk pesakit yang khayal atau separuh sedar untuk menenangkan dirinya.

Apa itu DELIRIUM?

1. Delirium 
Ianya dicirikan oleh gangguan kesedaran dan perubahan pada pemikiran (cognition) yang terjadi pada jangka masa yang singkat. Gejala yang mencirikannya adalah gangguan pada kesedaran dan gangguan pemikiran yang global. Abnormaliti lain iaitu pada mood, persepsi dan kelakuan adalah gejala psikiatri yang kerap berlaku ; tremors, asterixis, nystagmus, incoordination, dan urinary incontinence adalah gejala-gejala neurologikal yang kerap berlaku.

Delirium bermula dengan tiba-tiba (dalam masa jam atau hari), dan berterusan pada jangka masa yang singkat dan berubah-ubah intensitinya, dan pulih juga dengan cepat apabila penyebabnya dikenalpasti dan dipulihkan. Walaupun begitu setiap ciri-ciri ini boleh berbeza dari satu pesakit kepada pesakit yang lain.

Delirium adalah satu sindrom dan bukan penyakit, ianya mempunyai banyak penyebab, dan kesemuanya mengakibatkan corak gejala yang seakan serupa, iaitu gangguan pemikiran dan tahap kesedaran. 
Sindrom ini juga dikenali oleh nama-nama lain seperti, acute confusional state, acute brain syndrome, metabolic encephalopathy, toxic psychosis, dan acute brain failure.
  
Sindrom ini perlu dikenalpasti dan dirawat dengan segera kerana boleh mengakibatkan komplikasi.  Komplikasi yang dimaksudkan adalah kecederaan yang tidak disengajakan kerana pesakit dalam kekeliruan atau koordinasi yang lemah atau kerana ikatan fizikal yang terpaksa dilakukan. Kegelisahan dan keganasan kelakuan boleh menganggu persekitaran wad. 

4 comments:

Anonymous said...

terkena badi sembayang hajat PAS kot.........

Anonymous said...

Harap dia berehat selamanya..

Kalau bolih bagikan no plat katil yg cantik...MAT 1.

Nik Ajis dah ziarah ke?

Anonymous said...

TANAM HIDOP2 SAJA BENGGALI SIAL BANGSAT NI!!

Anonymous said...

Anonymous 10:56

Dalam banyak hal awak ni tak terlepas dengan minda khurafat..memang tegar kamu ni...
bawak bawak lah Al Quran dan As sunnah .

Duit Tabong Anak Yatim Memali ape macam ?..Ketua kecil dan balacinya bertanggung jawab tau..sebab diamkan..dinasihat..cepatlah selesaikan....nanti teruk awak nak jawap diSANA..sebagai pendukong mereka yg kenyang tu...

Hperancis

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Portal Berita Semasa