Orang-orang Yahudi dan Nasrani tidak akan senang kepadamu hingga kamu mengikuti agama mereka. Katakanlah: “Sesungguhnya petunjuk Allah itulah petunjuk (yang sebenarnya)”. Dan sesungguhnya jika kamu mengikuti kemahuan mereka setelah pengetahuan datang kepadamu, maka Allah tidak lagi menjadi pelindung dan penolong bagimu. al-Baqarah (2) : 120

Wednesday, December 21, 2011

PERSAMAAN TUN MAHATHIR DAN JOSE MOURINHO





Saya percaya Tun Dr. Mahathir mempunyai persamaan dengan Jose Mourinho, manager Real Madrid. Kedua-duanya orang yang calculative. Every each of their act is deliberate. 

Jose Mourinho akan bertindak berdasarkan objektif - apa matlamat yang ingin dicapainya. Begitu juga Tun Dr. Mahathir. Segala perlakuan - drama, act, kenyataan - berpaksikan matlamat mereka.

Bahkan ketika memimpin Chelsea, Jose Mourinho pernah berperang mulut dengan refree, melakukan 'mind game' dengan pengurus pasukan lain, malah kadang-kadang sengaja provoke lawan dengan melancarkan serangan psikologi. Sementara lawannya akan off-balance, dia secara berstrategik menghampiri matlamatnya.

Antara stroke of genius Mourinho ketika menjadi pengurus Chelsea adalah mengurangkan tekanan kepada pemainnya dengan memprovoke media massa untuk menyerangnya. Apabila media memberi perhatian kepadanya - malah dia dilabel sebagai 'Man of War' - ini mengurangkan tekanan kepada pemainnya. Pemain Chelsea boleh bermain tanpa tekanan kerana segala pressure - dari media massa, dari manager lawan, dari refree - tertumpu padanya. 

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Portal Berita Semasa