Orang-orang Yahudi dan Nasrani tidak akan senang kepadamu hingga kamu mengikuti agama mereka. Katakanlah: “Sesungguhnya petunjuk Allah itulah petunjuk (yang sebenarnya)”. Dan sesungguhnya jika kamu mengikuti kemahuan mereka setelah pengetahuan datang kepadamu, maka Allah tidak lagi menjadi pelindung dan penolong bagimu. al-Baqarah (2) : 120

Friday, May 29, 2015

RAFIZI PONDAN BUAT KEGIATAN HARAM ANAK HARAM!!!



Rafizi kata, menubuhkan NGO bukanlah sesuatu yang mudah kerana terpaksa menerusi pengesahan dan keizinan UMNO. Kalau UMNO tak bagi, maka NGO tak boleh ditubuhkan.

Maka berkokoklah para penyokong PKR dan Rafizi Ramli dengan 'jawapan bijak' si tembun sotong itu. (RUJUK SINI)

Menariknya, Rafizi Ramli tidak pula menerangkan tentang kesusahan yang diperkatakannya. Kalau dia boleh menubuhkan syarikat pengutip dana haram, bagaimana pula dia tidak boleh menubuhkan NGO? 

Rafizi Ramli mungkin betul tentang Akta Bank Negara, tetapi dia langsung tidak bercakap tentang satu lagi akta iaitu AKTA PENCEGAHAN PENGUBAHAN WANG HARAM DAN PENCEGAHAN PEMBIAYAAN KEGANASAN 2001 (PINDAAN 2008).

Dalam akta berkenaan: 

"pengubahan wang haram” ertinya perbuatan seseorang yang:
 
(a) melibatkan diri secara langsung atau tidak langsung, dalam transaksi yang melibatkan hasil daripada apa-apa aktiviti haram;
 
(b) memperoleh, menerima, memiliki, menyembunyikan, memindahkan, mengubah, menukar, membawa, melupuskan, menggunakan, mengalihkan dari atau membawa masuk ke Malaysia hasil daripada apa-apa aktiviti haram; 

atau
 
(c) merahsiakan, menyembunyikan atau menghalang pemastian sifat sebenar, sumber, lokasi, pergerakan, pelupusan, hakmilik, hak berkenaan dengan, atau pemunyaan, hasil daripada apa-apa aktiviti haram, 
jika:

(aa) sebagaimana yang dapat disimpulkan daripada hal keadaan hakikat objektif, orang itu tahu atau mempunyai sebab untuk mempercayai bahawa harta itu ialah hasil daripada apa-apa aktiviti haram; 
 
atau
 
(bb) berkenaan dengan kelakuan orang sebenar, orang  itu tanpa alasan yang munasabah tidak mengambil langkah yang munasabah untuk menentukan sama ada atau tidak harta itu ialah hasil daripada apa-apa aktiviti haram.

Betullah seperti katanya, menubuhkan syarikat tidak semestinya bermotifkan keuntungan tetapi undang-undang di negara ini pula menggariskan dan memerlukan setiap syarikat membentang imbangan perakaunan mereka dan sebarang aktiviti kewangan mereka secara audit pada setiap tahun.

Sedangkan syarikat Rafizi Ramli pula adalah sebaliknya. Syarikat tersebut tidak pernah membentangkan akaun beraudaitnya semenjak beberapa tahun lalu, tetapi aktif mengutip derma. 

Cubaan Rafizi Ramli memberi alasan dengan menyalahkan UMNO bagi pendedahan dan laporan polis yang dibuat oleh sebuah NGO itu, sebenarnya menimbulkan satu lagi persoalan besar.

Adakah wang 'derma' yang diterima oleh Rafizi Ramli itu merupakan salah satu aktiviti penggubahan wang haram yang cuba dihalalkan bagi membiayai keganasan? Kalau tidak, mengapa Rafizi Ramli terlalu kalut nak salahkan UMNO sedangkan dia boleh membentangkan audit syarikat tersebut untuk diperiksa bagi menentukan ke mana sebenarnya wang yang diterima daripada hasil derma digunakan atau disalurkan.

Mengapa tiba-tiba sahaja Rafizi Ramli cuba mengaitkan pendedahan tersebut dengan UMNO kononnya untuk melarikan isu 1MDB namun pada masa yang sama, aktiviti syarikatnya jauh lebih mencurigakan apatah lagi dengan latar belakang serta aktiviti Rafizi Ramli selama ini!!!--TFK

2 comments:

Anonymous said...

Ni lah padahnya. Asyik nak menyalahkan syarikat orang lain dan fitnah syarikat orang. Akhirnya syarikat sendiri juga yang kantoi.

Anonymous said...

Memfitnah pehak lain adalah taktik puak PR mengalihkan isu yg melibatkan diri mereka. Mereka yg tak mahu berfikir akan termakan fitnah. Yg pelik, mangsanya hanyalah Melayu & Islam. Bermula dgn tabung Memali, Kohilal, Lebuhraya Rakyat, Tabung Tin Milo & pelbagai lagi keadah mereka memperdaya rakyat utk mendapatkan wang.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Portal Berita Semasa