Orang-orang Yahudi dan Nasrani tidak akan senang kepadamu hingga kamu mengikuti agama mereka. Katakanlah: “Sesungguhnya petunjuk Allah itulah petunjuk (yang sebenarnya)”. Dan sesungguhnya jika kamu mengikuti kemahuan mereka setelah pengetahuan datang kepadamu, maka Allah tidak lagi menjadi pelindung dan penolong bagimu. al-Baqarah (2) : 120

Wednesday, December 18, 2013

TNB JUAL PISANG GORENG!!!???


Kenapa tarif elektrik naik?

TNB hasilkan elektrik daripada bahanapi (gas, arang batu, diesel). Tapi bukan tnb shj hasilkan elektrik di malaysia, IPP pun hasilkan juga dan jual kepada TNB.  

TNB terpaksa beli elektrik daripada ipp mengikut perjanjian yang ditetapkan kerajaan dulu. TNB beli bahanapi ni, bukan saja untuk tnb hasilkan elektrik sendiri, tapi untuk IPP hasilkan elektrik jugak. 

Mengapa? 

Dalam perjanjian dulu kerajaan dah cakap macam tu dan kerajaan janji akan bagi subsidi bahan api kepada TNB  dan TNB mesti ikut tarif yang kerajaan kawal untuk rakyat.

Daripada dulu lagi, TNB beli bahanapi (gas) daripada Petronas. Kenapa daripada Petronas dan bukan Shell/Esso/BHP/dll? 

Sebab Kerajaan nak bantu Petronas. TNB ikut cakap kerajaan dan beli bahanapi ikut harga yang Petronas minta. 

Kerajaan selalu semak cara TNB uruskan perniagaan, harga minyak pasaran, dan kawal tarif supaya selari dengan subsidi yang kerajaan berikan.

Akan tetapi, untuk budget 2014 kerajaan dah ubah strategi. Kerajaan nak kurangkan subsidi tertentu untuk naikkan kewangan Malaysia. 

Bermula dengan subsidi  RON 95, kemudian subsidi gula, kemudian mulai 1 Januari 2014, subsidi bahanapi pun akan ditarik balik, jadi dah tentu lah Kerajaan akan naikkan tarif elektrik.

Kerajaan dah panggil banyak overseas consultant untuk study pasal tarif ini sebelum kerajaan umumkan pengurangan subsidi.

Sebenarnya itu explaination mudah yang ramai orang tak tahu, perumpamaan antara Kerajaan, Petronas dan TNB dalah macam tuan punya kebun pisang, penjaga kebun pisang dan peniaga pisang.

Kerajaan         = Tuan punya kebun pisang
Petronas         = Penjaga kebun pisang
TNB                = Penjual goreng pisang

Kerajaan ada kebun pisang yang pisang dah siap tanam, dan berbuah sentiasa. 

Kerajaan suruh Petronas jaga. Dulu-dulu, Kerajaan jual goreng pisang sendiri, tapi selalu rugi. 

Lepas tu, Kerajaan suruh TNB jual goreng pisang, ownership terbesar masih kerajaan tapi dengan syarat, TNB mesti beli pisang daripada kebun kerajaan.

Jadi harga pisang akan ikut harga market, tapi, sebab ni kan macam kerajaan punya, jadi kerajaan bagi la diskaun (subsidi) untuk beli pisang. 

Harga goreng pisang pulak kerajaan yang boleh tetapkan, TNB hanya uruskan sahaja kedai pisang goreng tu. 

Lama kelamaan, kerajaan rasa dia patut kurangkan diskaun, tapi dia tahu, ini akan bagi kesan  kepada penjualan goreng pisang, dia pun bagi la 2 kelulusan bersama, iaitu, diskaun pisang mentah akan dikurangkan, dan dalam masa yang sama, harga pisang akan dinaikkan. 

DAN PERLU DIINGAT 

70.7% pelanggan TNB atau 4.56 juta rumah yang guna kurang 300kWj atau bil RM77 sebulan tidak akan terlibat dgn kenaikan tarif letrik. 

1 juta pelanggan yg bil RM20 ke bawah dibayar oleh Kerajaan dgn kos RM150juta setahun.


ADA FAHAM SEMUA???

JPX

6 comments:

zamzamri said...

Ooooo....begituuu!!!

Anonymous said...

Mlayu bodo mana paham.... lg suka like propaganda redbin.... cacaii jilat jubo nuaq gituu lerr....

Aloq Laloq said...

ANALOGI YANG BAEK. TAK PAHAM JUGAK BAIK PEGI MAMPUS.

Anonymous said...

sepanjang berpuluh tahun jadi kerajaan kenapa tidak berusaha untuk membangunkan teknologi solar,turbin air dan juga pembakaran sabut kelapa sawit dan apa juga sumber yang banyak di malaysia ni untuk dijanakan elektrik.kenapa terus terusan bergantung harap pada minyak gas arang batu yang saban tahun meningkat kos nya? rakyat dah terlalu banyak tertekan dengan kesan kenaikan harga barang, tidak kiralah agenda siapa pun,apa yang rakyat resah dan gelisah adalah mereka semakin tidak berkemampuan dengan gaji yang kecil,perbelanjaan yang semakin bertambah ini membuatkan rakyat sangatlah terbeban.300kw ke bawah tidak terlibat kenaikan, tapi peniaga pengilang akan terkesan dengan kenaikan ni dan secara tak langsung peningkatan kos bagi mereka, makanya secara tak langsung juga harga barangan jualan mereka terpaksa dinaikkan,sekarang awak boleh kata tak yang 300kw tidak terlibat langsung dengan kenaikan tarif ni? sementelah yang elektrik percuma dapat tiap2 bulan pun turut sama terkesan.fikirlah secara rasional dan logik sebagai rakyat untuk kerajaan.tak perlu populis pun.tapi rakyat perlu sebuah kerajaan yang memahami keadaan mereka

Anonymous said...

Yg 30 peratus lagi mesti pergi pada industri,restoran,pasaraya dan seakatan dgn nya.utk tampung kos terpaksalah naik harga barang,termasuk goreng pisang.

Anonymous said...

Ok2 paham. Masalahnya pembeli pisang goreng tersebut ialah cina2 tongsan. Mereka ni beli pisang goreng secara pukal. Last2 pembeli melayu tak dapat nak beli kat penjual goreng pisang asal. Terpaksa beli dgn cina2 tongsan tersebut, yang mana cina2 tongsan tersebut jual pisang goreng yg dubeli secara pukal tadi lebih mahal dari harga penjual asal pisang goreng tersebut.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Portal Berita Semasa