Orang-orang Yahudi dan Nasrani tidak akan senang kepadamu hingga kamu mengikuti agama mereka. Katakanlah: “Sesungguhnya petunjuk Allah itulah petunjuk (yang sebenarnya)”. Dan sesungguhnya jika kamu mengikuti kemahuan mereka setelah pengetahuan datang kepadamu, maka Allah tidak lagi menjadi pelindung dan penolong bagimu. al-Baqarah (2) : 120

Tuesday, December 17, 2013

TERKINI:MENDIANG MANDELA DISAHKAN BUKAN PELIWAT


Amat menggelikan hati apabila naib presiden PKR, N. Surendran menyamakan ketokohan mendiang pemimpin negara Afrika Selatan, Nelson Mandela dengan ketua umum parti yang kerdil itu.

Malah lebih kelakar lagi apabila Anwar Ibrahim dikatakan pemimpin yang tidak melihat ‘warna kulit rakyat’ dalam perjuangannya.

Pertama sekali, kenyataan dangkal itu datangnya dari seorang yang tidak mengenali siapa sebenarnya Anwar.

Ini kerana Surendran dan Anwar dari dua zaman berbeza, Anwar sudahdah pun aktif sebagai pemimpin pelajar dan kemudiannya berpolitik lama sebelum anak muda ini dilahirkan.

Jadi kejahilan mengenai latar belakang seseorang terutamanya dalam alam politik menjadi bahaya apabila tidak mengetahui siapa yang ingin diagung-agungkan.

Inilah yang terjadi kepada Surendran yang meletakkan Anwar pada satu posisi yang salah dan tidak dipunyai oleh idolanya.

Fakta asas yang membandingkan antara kedua pemimpin tersebut sudah mampu menyerlahkan perbezaan langit dan bumi antara mereka.

Pertama Mandela merengkok di dalam penjara di Pulau Robben selama 27 tahun kerana memimpin perjuangan menentang sistem perkauman atau apartheid pemerintahan kulit putih di Afrika Selatan.

Selama dipenjarakan, Mandela dikenakan hukuman berat seperti memecah serta mengangkat batu dan lain-lain kerja yang memeritkan.

Anwar pula dikatakan bersuka ria dalam penjara siap dengan tukang urut peribadi!

Anwar juga dipenjarakan tapi atas sebab musabab yang lain dan jauh berbeza.

Beliau menjalani hukuman penjara di Sg Buloh selama enam tahun sebelum dibebaskan atas sudut teknikal.

Beliau dipenjara bukan kerana memimpin perjuangan membebaskan bangsa Melayu atau rakyat Malaysia daripada cengkaman penjajahan asing.

Anwar dihukum mengikut undang-undang negara kerana menyalahguna kuasa beliau semasa menjadi timbalan perdana menteri dan lebih jijik daripada itu terlibat pula dengan perlakuan seks songsang liwat dengan pemandu kepada isteri dan juga adik angkatnya.

Beliau hanya dibebaskan atas ketidakpastian mengenai persoalan teknikal seperti tarikh dan masa sebenar kejadian tetapi hakikat beliau telah meliwat mangsa tidak dapat dinafikan.

Mandela, walaupun seorang yang beragama Kristian tidak melakukan perkara-perkara yang terkutuk itu tetapi Anwar yang mendabik dada sebagai pemimpin Islam berstatus antarabangsa dengan jaringan dunia Islam yang hebat sanggup melanggar hukum Allah dan melakukan dosa yang besar itu.

Mandela juga tidak pernah disabit atau didakwa terlibat dengan rasuah atau penyelewengan sepanjang tempoh beliau menjabat jawatan Presiden Afrika Selatan selama sepenggal dari tahun 1994 hingga 1999.

Anwar pula terlibat bukan sahaja dengan amalan kronisme dan nepotisme yang parah tetapi juga mengamalkan rasuah yang berleluasa.

Sebelum beliau dipecat oleh Tun Dr Mahathir Mohamad pada 1998, satu senarai panjang yang mengandungi ratusan syarikat kroni-kroni Anwar telah dipamerkan di persidangan agung UMNO ketika itu dan juga diterbitkan di dalam media arus perdana.

Syarikat-syarikat ini dipunyai oleh kroni-kroni Anwar yang dipilih dan mereka memegang ekuiti atau saham bagi pihaknya.

Rakyat Malaysia tentu masih ingat bagaimana Anwar semasa menjadi menteri kewangan membiarkan syarikat-syarikat yang dikaitkan dengan kroninya seperti Repco memanipulasi pasaran saham sehingga banyak saham syarikat kroni Anwar naik mendadak tanpa sebab yang munasabah.

Kroni-kroni Anwar mengaut berbilion ringgit daripada keuntungan atas angin membolak balikkan harga saham sementara rakyat biasa merana kerana ramai yang hangus dan lebur pelaburan mereka disebabkan angkara Anwar.

Jika kroni untung ratusan juta ringgit, bagaimana pula orang yang menjadi dalangnya?

Mandela tidak mempunyai 20 ‘master account’ yang menyimpan ‘slush money’ atau duit haram sebanyak RM3 bilion seperti Anwar.

Tiap kali isu ini disebut di Dewan Rakyat atau di luar, sudah tentu Anwar menjadi amat sensitif dan melenting tak tentu arah.

Mandela juga dipilih secara demokratik sebagai Presiden ANC dari tahun 1991 hingga 1997, parti yang memerintah Afrika Selatan sekarang.

Tetapi Anwar memegang jawatan sebagai ketua umum yang tidak pun melalui proses pemilihan parti malah beliau pula menjadi pemimpin de facto pakatan pembangkang.

Mungkin Surendran tidak tahu fakta-fakta ini atau berpura-pura lagak jahil untuk mengangkat pemimpin idolanya itu ke satu tahap yang ‘suci’ dan ‘bersih’ daripada segala kekotoran moral dan akhlak.

pisau.net

2 comments:

Anonymous said...

mamat suren ni budak ingusan lagi, apa yang di jelaskan dalam article ini adalah benar, orang yang kenal akan tahu siapa anwar... a great liar..janji dia nak keluar politik kalau tak dpt membentuk kerajaan adakah dia tunai...Tanya lah sendiri...pkr patut dikuburkan, leader pun self appointed... ketua umum konon.. what a rubbish

Anonymous said...

Ini mesti cerita pasal "manusia super serupa"

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Portal Berita Semasa