Orang-orang Yahudi dan Nasrani tidak akan senang kepadamu hingga kamu mengikuti agama mereka. Katakanlah: “Sesungguhnya petunjuk Allah itulah petunjuk (yang sebenarnya)”. Dan sesungguhnya jika kamu mengikuti kemahuan mereka setelah pengetahuan datang kepadamu, maka Allah tidak lagi menjadi pelindung dan penolong bagimu. al-Baqarah (2) : 120

Tuesday, December 03, 2013

TARIFF ELEKTRIK NAIK:KENAPA JADI ISU BESAR?


MACAM biasa, setiap kali kerajaan buat pengumuman kenaikan dan pengurangan subsidi (yang kemudiannya membawa kenaikan harga), pembangkang adalah nombor satu yang akan buat bising.

Padahalnya, tempat dia sendiri pun naik bil air, naik gaji sendiri berlipat kali ganda, naik kadar parking, harga rumah melampau tinggi dan sebagainya, tak pulak terfikir nak buat bising?

Nampak sangat kat situ, bising-bising semua ni sebab politik sajalah, bukan sebab prihatin dengan rakyat mana sangat pun.

Macam naik minyak itu hari, dia punya heboh macam besok rakyat jadi papa kedana sebab subsidi dikurangkan, tapi setelah beberapa bulan minyak dinaikkan, kereta atas jalan tak mengurang mana pun, lebuh raya masih merbahaya untuk sesiapa melintas sebab kereta  terlalu banyak dan sebagainya.

Naik gula pun cerita sama dan naik tarif elektrik kali ini pun cerita yang tak berbeza mana pun – sebab politik.  Rakyat? Itu tidak masuk senarai sama sekali.

Ini kita semua nampak.

Lagipun, pembangkang di Malaysia ni, dia guna betul nama pembangkang tu sehinggakan kerajaan bagi duit pada rakyat pun dia kondem juga, nak heran apa?

Macam inilah senang cerita, alasan kenapa kerajaan naikkan tarif elektrik ini adalah alasan yang sama kenapa negeri-negeri pembangkang naikkan kadar air  antara 30% (Kelantan) dan 100% (Pulau Pinang) – sebab kos meningkat.

Jika nak dikatakan BN tak pandai mengurus sehingga tarif dinaikkan, maka apa beza dengan pembangkang yang naik tarif air?

Sama jugalah, tapi tak pula kita lihat sesiapa memekak?

Kalau penulis nak cerita kadar penggunaan gas, arang batu MMBtU dan apa jadah yang seumpama itu, bukan orang dengar sangat pun.  Bukan kata semua orang bodoh tapi inilah hakikatnya sesetengah orang kita, bukan peduli sangat fakta ni semua, apa kata Anwar Ibrahim saja.

Sebab itulah pernah berlaku di negara kita, Perdana Menteri dituduh jadi pembunuh hanya berdasarkan sehelai akuan bersumpah semata-mata, tempat orang lain mana berlaku perkara tak masuk akal macam ini.

Moralnya, orang nak percaya apa yang mereka nak percaya, pedulilah faktanya kukuh macam mana.  Air mani Anwar jumpa dalam dubor Saiful pun masih kata Anwar tak meliwat lagi, macam itulah contoh.

Samalah macam kes tarif elektrik inipun.  Bukanlah dalam sejarah Malaysia ini kali pertama tarif dinaikkan, dah banyak kali waima sewaktu Anwar jadi Menteri Kewangan dulu pun, diwaktu kononnya ekonomi Malaysia ini begitu baik kerana kepintaran dia semata-mata.

Tapi percayalah, kalau selepas kenaikan ini rumah penulis bergelap kerana tak mampu nak membayar bil, masa itu penulis akan mendesak kerajaan supaya kaji keputusan tersebut.

Kalau tak ada apa yang berubah, maksudnya kerajaan cakap benar bila kata kenaikan terbaru ini tidak membebankan rakyat.

Setakat hari ini, penulis lihat rakyat mampu menyerap kenaikan tersebut, maaf cakaplah, bukti kerajaan cakap benar kenaikan-kenaikan sebelum ini tidak membebankan rakyat.

8 comments:

Anonymous said...

Aku setuju, kita jangan hidup dalam dunia fantasi(Subsidi)sahaja, tu yg cina suka, supaya melayu dibuai-buai mimpi siang dan malam.(takde masalah).

Anonymous said...

Tak mau rasa kenaikan bil elektrik atau nakkan bil eletrik murah sepanjang masa, galakkan kerajaan untuk bina janakuasa nuklear di Malaysia ni. Tapi kalau kerajaan nak ambil keputusan untuk bina janakuasa tersebut untuk beri rakyat bayar bil rendah, pembangkang juga yang kecoh tak tentu hala. Mulalah yang tak tahu menahu pasal nuklear pun nak berkata-kata kononnya mereka terlalu pakar dalam segala hal. Itulah pembangkang malaysia yang dikatakan disokong oleh orang pandai, tapi sebenarnya ditadbir oleh orang yang BODOH SOMBONG macam punaisihat RM1 tu...

Anonymous said...

Terimalah keputusan kenaikan tarif elektrik dengan lapang dada. Setiap kenaikan akan punya alasan tersendiri baik dari Kerajaan BN mahupun Kerajaan PR. Sama aje dua-duanya. Tak perlu untuk dijadikan modal politik. Jangan jadikan alasan untuk kepentingan rakyat untuk membantah kenaikan yang berlaku kerana hakikatnya siapapun yang memerintah akan tetap malakukan perkara yang sama kerana itulah senario ekonomi dunia yang sebenarnya.
Sebagai pengguna bertindak bijaklah dalam penggunaan elektrik seharian. Itulah cara yang sebaik-baiknya.

Anonymous said...

Tuan blogger, hang pun sama dah jadi pekak badak, mana ada orang senyum & suka bila orang mamaksa hang bayar lebih dari sepatutnya, akai ada ka?

Anonymous said...

Tuan blogger, hang pun sama dah jadi pekak badak, mana ada orang senyum & suka bila orang mamaksa hang bayar lebih dari sepatutnya, akai ada ka?

Anonymous said...

lalalalala weh elektrik naik aku ni niaga pun terkesan, ko takpa la mengadap blog 24 hours api pun tak kuat mana pun. penat2 aku g gantung bendera banner BN masa pru13 ini je balasan aku dapat.

Anonymous said...

LU DPT LETRIK FREE BOLEH LA.

GUL,TOL,MINYAK,BERAS,PAKAIAN SEMUNYA FREE, BOLEH LA LU CKP.

BODOH DAN LOW CLASS UMNO

Anonymous said...

artikel hg mcm kepala butoh!org blog hg pun nk blog tapi mcm pukimak!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Portal Berita Semasa