Orang-orang Yahudi dan Nasrani tidak akan senang kepadamu hingga kamu mengikuti agama mereka. Katakanlah: “Sesungguhnya petunjuk Allah itulah petunjuk (yang sebenarnya)”. Dan sesungguhnya jika kamu mengikuti kemahuan mereka setelah pengetahuan datang kepadamu, maka Allah tidak lagi menjadi pelindung dan penolong bagimu. al-Baqarah (2) : 120

Saturday, December 22, 2012

GEMPAR:MAT SABU SEMAKIN TENAT KESIHATAN MINDANYA!!!



Saya amat tertarik untuk mengulas pengumuman rasmi yang dibuat oleh “Pengarah Himpunan Huru-Hara Pakatan Haram”, Mohamad Sabu, tentang program Himpunan 1 Juta Rakyat yang dikatakan akan berlangsung di Stadium Merdeka pada 12 Januari ini.

Katanya, sekretariat yag diketuainya itu “berniat baik” dan “mendengar kata” Perdana Menteri yang sebelum ini menyarankan agar mana-mana pihak untuk menggunakan stadium sebagai lokasi berhimpun menyatakan apa-apa tuntutan kepada kerajaan.

“Kita mohon (adakan perhimpunan) dibuat di  Stadium Merdeka kerana itulah cadangan Perdana Menteri  yang kita sayangi,” – Mat Sabu, Perhimpunan Cina Kuala Lumpur-Selangor, 20 Dis 2012.

“Sayangi”? Mat Sabu sayang pada Datuk Seri Najib Tun Razak? Apakah “sayang” Mat Sabu itu ikhlas atau dia sengaja hendak menyakitkan hati? Rasanya dia tidak ikhlas sebab boleh dikatakan tiap-tiap hari dia hentam Perdana Menteri, bukan?

Tak mengapalah. Memang dasar sebuah parti “Islam” untuk bersifat tidak ikhlas, mungkin. Mungkin PAS sudah mengasuh peribadi Timbalan Presidennya untuk mengamalkan sifat mazmumah itu. PAS memang terkenal dengan sifat itu…

Keduanya, mengapa Pakatan Haram dan NGO-NGO yang merelakan pertubuhan mereka “dikeldaikan” itu memilih Stadium Merdeka sebagai lokasi mereka berhimpun? Kerana stadium itu bersejarah sebagai lokasi pengisyhtiharan Malaysia merdeka pada 31 Ogos 1957 dulu?

Rasanya tidak. Tidak mungkin sama sekali pemimpin yang terkenal menyanjung Chin Peng itu begitu patriotik sekali, bukan?

Pada saya, pemilihan Stadium Merdeka oleh Pakatan Haram untuk himpunan itu hanyalah semata-mata untuk membuat kecoh, huru-hara dan melumpuhkan ibu negara sekali lagi, khususnya kedudukan stadium itu yang terletak di tengah-tengah bandaraya Kuala Lumpur.

Sebagaimana maklum, setelah diubahsuai pada tahun 2007, Stadium Merdeka hanya mampu memuatkan seramai 20,000 orang sahaja pada satu masa.

Jadi, cuba kita bayangkan bagaimana Pakatan Haram akan memuatkan seramai 1 juta orang di stadium berkenaan dalam satu tarikh pada 12 Januari 2013 ini?

Apakah dia tidak tahu mengira atau mengkaji secara logik matematik untuk memuatkan jumlah yang sangat besar di dalam satu stadium yang langsung tidak mampu mencapai kapasiti penyertaan yang dihajati?



Dalam ertikata lain, Mat Sabu memerlukan 50 buah Stadium Merdeka untuk memuatkan seramai 1 juta “lembu-lembu”nya pada tarikh yang dia umumkan itu!

Jelaslah bahawa pemilihan Stadium Merdeka itu tidak tepat sama sekali bagi himpunan yang dirancang oleh Pakatan Haram. Jadi, mengapa mereka memilih stadium itu juga? Mungkinkah Pakatan Haram mahu meruntuhkan stadium yang menjadi saksi sejarah kemerdekaan negara itu?

Sebenarnya, Pakatan Haram dan sekretariat mereka boleh meminta Khalid “Gagap” untuk menyediakan Stadium Melawati di Shah Alam untuk menjadi lokasi himpunan tidak berguna mereka itu.

Stadium di Shah Alam itu jauh lebih besar dari Stadium Merdeka yang kini berstatus “stadium warisan” dan stadium di bawah kuasa Pakatan Haram Selangor itu mempunyai keluasan tapak letak kenderaan yang jauh lebih besar.

Meskipun Stadium Shah Alam itu juga tidak mampu menyediakan ruang untuk 1 juta orang dalam satu masa, sekurang-kurangnya ia dilihat lebih mampu menampung kehadiran “lembu-lembu” yang diupah “rumput” bernilai RM100 dan RM250 untuk “meragut” di sana.

Lagipun, jumlah “1 juta” yang disebut Mat Sabu itu hanya indah di nama saja. Selalunya yang hadir tidak sampai 50,000 orang pun. Itu pun “lembu-lembu” upahan itu terpaksa dikerah habis-habisan dengan umpan “rumput bernilai tinggi”…

Tak payahlah Mat Sabu berangan-angan untuk meruntuhkan Stadium Merdeka. Pohon guna nama 1 juta Sasterawan Negara sekalipun saya yakin permohonan untuk menggunakan stadium itu tidak akan diluluskan pihak berkuasa.

Lainlah kalau himpunan itu hanya mengumpul 20,000 orang, baru logik untuk memohon menggunakan stadium itu, kan? Kalau nak meminta tu biarlah masuk dek akal. Kalau tidak, orang akan tuduh “gila” pula. Mat Sabu “gila”, kah?

1 comment:

Anonymous said...

Air dah tendang kepala

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Portal Berita Semasa