Orang-orang Yahudi dan Nasrani tidak akan senang kepadamu hingga kamu mengikuti agama mereka. Katakanlah: “Sesungguhnya petunjuk Allah itulah petunjuk (yang sebenarnya)”. Dan sesungguhnya jika kamu mengikuti kemahuan mereka setelah pengetahuan datang kepadamu, maka Allah tidak lagi menjadi pelindung dan penolong bagimu. al-Baqarah (2) : 120

Thursday, January 19, 2012

KISAH ROTI DAN NASIB MELAYU ISLAM



Saban hari, umat Islam di tanah bertuah ini semakin kaya dan bertambah kaya. Melihat bangsa seagama aku sendiri maju jaya di dalam bidang perniagaan sedikit sebanyak aku pun turut rasa bangga. Dari juwatan hartanah ke juwatan industri, umt Islam bangsa Melayu mula mengikut bersama senarai peniaga berjaya yang kita semua sedia maklum dikuasai oleh bangsa Cina.

Kita juga semua sedia maklum ekonomi Negara ini memang dikuasai oleh orang Cina. Pendek kata, celik mata sahaja kita sudah mula belanja duit pendapatan kita kepada tauke cina. Ambil contoh ni, dalam bilik air rumah kita. Berus gigi, ubat gigi, pisau cukur, sabun mandi, tuala mandi malahan berus jamban pun kita beli di kedai cina.

Sesebuah negara yang mempunyai kemampuan ekonomi berupaya untuk menjadi sebuah negara yang akan dihormati kawan dan lawan. Rakyat yang mempunyai kuasa beli yang tinggi mampu menjanakan pelbagai peluang ekonomi yang akan membawa kepada kemakmuran negara.

Manakala umat Islam yang berjaya dalam perniagaan dan golongan yang mempunyai kemampuan dari segi pendapatan juga akan saling bantu membantu memajukan ekonomi ummah dan terhindar dari sikap meminta-minta. Insya Allah, ia akan dapat menghindari dari unsur kekufuran seperti mana diriwayatkan;

“Dari Anas bin Malik r.a. bahawa Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud: Sesungguhnya kefakiran itu hampir-hampir membawa kepada kekufuran”. 

Sebab itu, Rasulullah s.a.w sering berdoa; “Ya Allah sesungguhnya aku berlindung dengan-Mu dari kefakiran, kekurangan, kehinaan dan dari menzalimi orang lain atau dizalimi oleh orang lain”.(Riwayat Abu Daud, Ibnu Majah, Ibnu Hibban dll).

Bila bercakap pasal Melayu di Malaysia, mereka ini adalah beragama Islam. Agama ini menegaskan bahawa setiap seorang dari mereka adalah bersaudara dan wajib sesama saudara ini bersatu dan membantu dalam apa jua keadaan.

Orang Melayu juga adalah majoriti di Malaysia. Dengan kapasiti 60%, orang Melayu wajar dilihat sebagai satu kuasa besar. Dengan hak yang istimewa untuk Melayu yang terkunci rapi di dalam Perlembagaan Negara, perjalanan hidup bangsa berdaulat ini di bumi bertuah ini dilihat tiada ada apa yang mampu merosakkannya.

Sungguh malang lagi, ada segelintir umat Islam sendiri yang terpedaya dengan kempen licik musuh-musuh Islam ini untuk menjahanamkan sesama  muslim. Dalam politik politik hal ini jelas diperlihatkan dengan beberapa bahagian umat Melayu terpecah di dalam beberapa parti politik. Hal ini tidak selesai di meja politik tetapi terbawa hingga melibatkaan pelbagai peringkat hidup umat Melayu.

Satu yang jelas kelihatan adalah bila ada umat Melayu Islam bekerjasama dengan kafir untuk menjatuhkan perniagaan saudaranya. Pelbagai pembohongan, penipuan, fitnah dan propaganda sengaja dicipta untuk memburukkan dan menjatuhkan bidang perniagaan umat Islam tersebut.

Contoh yang paling dekat yang boleh diambil adalah bila ada kaum Cina yang menggesa bangsanya untuk tidak memberi sokongan kepada perniagaan melayu lebih-lebih lagi yang berkaitan dengan perniagaan Islam dan Melayu.

Kaum cina ini bersatu menyeru agar memboikot roti Gardenia kerana dimiliki Tan Sri Syed Mokhtar Al-Bukhary(BERNAS) dan ramai umat Islam mempunyai kepentingan dalam perniagaan tersebut. Dalam yang sama mereka mempromosikan roti jenama Massimo keluaran kilang Robert Kouk, orang paling kaya di Malaysia.

Hal ini bermula apabila BERNAS, syarikat milik Melayu Islam membeli kepentingan di dalam syarikat roti Gardenia. Perkara pertama yang dilakukan oleh pengurusan Tan Sri Syed Mokhtar Al-Bukhary adalah memberhentikan pembelian bahan mentah seperti tepung dari syarikat cina. Ini menimbulkan rasa tidak senang peniaga cina lantas mereka segera mengeluarkan roti jemana baru yang 100% hasil buatan kaum cina. >>>CERITA PENUH DI SINI<<<

Bila roti cina ini mula masuk ke pasaran, kaum ini bersatu dan meyeru semua umat cina membeli roti buatan kaum mereka.Orang cina ini juga sibuk di alam siber menyebar risalah boikot roti Gardenia buatan umat Islam. Lebih menyedihkan ada juga umat Islam yang bersama dalam gerakan orang cina ini. Kenapa perlu ini semua terjadi???

Musuh-musuh Islam pasti akan ketawa kepuasan sekiranya berjaya memusnahkan perniagaan yang dimiliki oleh umat Islam kerana mereka tidak mahu melihat kita maju, sebaliknya ingin memaksa umat Islam sentiasa bergantung penuh pada perniagaan mereka. 


Jika ini berlaku amat malang sekali kerana kita telah terjajah minda dan jiwa kepada kaum kuffar. Kita juga berjaya diperkudakan oleh musuh-musuh Islam untuk mengkianati saudara seagama demi memberi mereka kuasa yang belum tentu menjamin kebahagian dan keselamatan kita kelak.

Musuh-musuh Islam begitu sakit hati apabila ada tokoh-tokoh perniagaan Islam sedikit demi sedikit mula menguasai sektor rantaian ekonomi negara samada melalui pemilikan ekuiti atau keseluruhan perniagaan tersebut serta mampu bersaing dengan mereka. Apatah lagi jika ia melibatkan sektor kewangan dan pengeluaran makanan kerana sektor-sektor tersebut merupakan nadi ekonomi negara yang amat menguntungkan.

Kita bersyukur kerana umat Islam terus dibantu agar mereka dapat bersama-sama memakmurkan ekonomi negara. Umat Islam yang hidupnya serba cukup kebiasaannya akan lebih bertoleransi berbanding jika kekal miskin terpinggir yang mungkin akan melahirkan jiwa yang ganas. 

Tidak salah jika kita membeli barangan yang dijual oleh bukan Islam. Namun jika ada alternatif produk Islam, maka ia perlu diutamakan bagi membantu meningkatkan taraf ekonomi ummah. Semoga Allah s.w.t terus memberikan keberkatan kepada usaha kita memartabatkan ekonomi ummah sebagai satu jihad fisabillillah.

Kita letak sebentar fahaman politik masing-masing dan renung sebentar siapa yang patut wajib kita bantu dan wajib kita bersama dalam apa jua keadaannya?? 

Saudara kita atau mereka???

Persoalannya, sampai bila umat Melayu Islam mahu terus diperlakukan begini???

JPX

8 comments:

Anonymous said...

Sama jugak dgn kes KR1M yg diorg kata mamak Mydin punya. Pada aku biarla mamak ke apa ke, asal dia mengucap kalimah syahadah wajib aku sokong. mmg selama ni dok beli dgn bangsa lain sbb xde pilihan. skrg org Islam dah ada bisnes besar, maka wajib aku beli kat org Islam

182 said...

ini tunjuk cina memang bangsa yang tamak haloba. mereka dah kaya masih tak nak kongsi kekayaan dengan orang lain.

bila orang lain buta berniag, mereka dengki. memang jenis bangsa bangsat

Jiwa Paradox said...

ADA PENGAJARAN YANG BOLEH UMAT MELAYU ISLAM BELAJAR DARI BENDA NI.

KITA LIHAT PENYATUAN MEREKA DALAM MEMBANGUNKAN BANGSA MEREKA SENDIRI.

MEREKA BERSATU DENGAN JITU DALAM USAHA MENJAHANAMKAN BANGSA LAIN.

TAPI ISLAM TAK AJAR KITA JAHANAMKAN ORANG LAIN SELAGI MEREKA HORMAT KEPADA KEPERCAYAAN KITA.

Anonymous said...

makin lama makin melampau perangai cina ni. yang salahnya kita jugak asyik nak politk jer...

Anonymous said...

kita kena sebarkan juga info ini kepada semua kawan2, famili dan kaum kerabat kita supaya JANGAN beli roti massimo.. Insyallah itu cara melayu kita melindungi kepentingan bangsa... saya dah mulakan kempen ini dan diharap pembahas diluar sana pun yg sama..

Jiwa Paradox said...

MINTA SEMUA KITA SESAMA SAUDARA SAMPAIKAN INFO NI KEPADA SAUDARA KITA YANG LAIN.

KITA MAJORITI DAN INI TANAH KITA. KALAU KITA KUAT DAN BERSATU MEREKA TAK MUNGKIN MEREKA BERANI BUAT MACAM NI...

Anonymous said...

Org lain....Kita serumpun....walau lain kapal....org kita bangsa Melayu... demo demo, kawe kawe@ kau kau , aku aku....habis camne nak naik...bak kata SM Salim dan M.Nasir
"awak yang payah teroka gunung....orangg mendatang yang mengolek untung...akhirnya kita x dapat dihitung"...begitula lebih kurang...

Anonymous said...

Anwar Ibrahim, Adam Adli dan Khalid Ibrahim adalah boneka kepada DAP. Pemerintah Selangor ialah DAP yang tidak hormat Islam, Melayu dan Raja-Raja Melayu.

Minta semua pengudi jangan undi parti yang bukan UMNO, undi parti UMNO sahaja. undi BN jika perlu, jangan jadikan orang kafir sebagai Pemimpin, kerana mereka tidak layak jadi pemimpin kita umat Islam di tanah Melayu Islam.

jangan beli produk Cina dan bukan Melayu yang Lain.

Hapuskan hak mengundi non-bumiputra kerana mereka cuma nak tanah kuasa dan tidak hormat Melayu dan Raja Raja Melayu, cuma fikir Tanah Besar Cina.

Hang Tuah juga Cina cina lahanat ini pertikaikan, walhal itulah antara Wira Melayu.

Hapuskan Bahasa, tulisan dan fahaman Cina di malaysia. Kita tidak Perlukan orang Cina di MALAYsia.

Ambil semula tanah dan harta Melayu yang telah di ambil oleh DAP, MCA dan Gerakan. hapuskan parti lain selain UMNO dan BN.

Adam Adli...pergi habiskan belajar atau berhenti dari UPSI...budak tak malu, CGPA pun setakat cukup makan, nak tunjuk pandai.

Fared430

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Portal Berita Semasa