Orang-orang Yahudi dan Nasrani tidak akan senang kepadamu hingga kamu mengikuti agama mereka. Katakanlah: “Sesungguhnya petunjuk Allah itulah petunjuk (yang sebenarnya)”. Dan sesungguhnya jika kamu mengikuti kemahuan mereka setelah pengetahuan datang kepadamu, maka Allah tidak lagi menjadi pelindung dan penolong bagimu. al-Baqarah (2) : 120

Wednesday, August 10, 2011

UMNO VS PAS: DULU & KINI



Persamaan 

1. Ahlinya dari kelompok MELAYU ISLAM
2. Ketuanya dari kelompok MELAYU ISLAM
3. Berjuang untuk Islam 
4. Berjuang untuk Melayu. 
5. Parti politik terbesar untuk MELAYU ISLAM.
6. Ahli parti mempunyai paradigma asas yang sama.

Perbezaan.

1. Berlainan Jenama.UMNO berasal dari akronim Inggeris.PAS berasal dari akronim Arab.

2. Akronim parti masing tidak berlandaskan perkataan Melayu.

3. PAS berjenama Islam dan diperingkat awal konsep PAS adalah NEGARA ISLAM. Sekrang dah bertukar ke konsep NEGARA KEBAJIKAN. UMNO pula tetap tak berubah konsep kepada berjuang untuk MELAYU ISLAM.

4.Pakaian seragam ahli UMNO lebih kepada adat Melayu berkonsepkan ala ISLAM. Pakaian seragam PAS lebih kepada tatacara Islam dan beunsur tradisi Arab. 

5. UMNO dipimpinan oleh Melayu profesional. PAS dipimpin oleh golongan Melayu ulama. Sekarang kepimpinan PAS campuran ulama dan profesional.

6. Lambang UMNO bercirikan kedaulatan raja dan adat Melayu. PAS pula berlambangkan ciri Islam warna hijau.

Ulasan:

Berbeza dalam banyak hal tetapi matalamat mesti satu iaitu untuk kepentingan MELAYU ISLAM.

1. UMNO dan PAS sepatutnya menjadi kebangaan bagi MELAYU ISLAM. Keduanya adalah berjuang untuk MELAYU ISLAM.

2. Kebangaan UMNO dan PAS terserlah jika ahli parti dapat berkerjasama untuk satu matlamat untuk memajukan MELAYU ISLAM.

3.UMNO di atas kertas benar berjuang untuk MELAYU ISLAM tetapi perlaksanaannya perlu diperbaiki terutama dari segi sikap dan gelagat pemimpin UMNO yang mewakili MELAYU ISLAM. Perlukan perubahan paradigma yang drastik demi kesinambungan perjuangan UMNO untuk MELAYU ISLAM. 

4.Perjuangn PAS berkonsepkan NEGARA ISLAM sudah berubah kepada NEGARA KEBAJIKAN. Perubahan slogan bermaksud sudah menukar arah oleh nakhodanya. Perubahan konsep sepatutnya tak berlaku kerana AKRONIM PAS dalam tulian jawi ada perkataan ISLAM. Kebajikan adalah sebahagian dari perjuangan ISLAM sahaja. PAS telah menyempitkan ruangnya melalui kebajikan. Satu kerugian yang amat besar. 

5. Gelagat pemimpin UMNO yang berlebihan dalam hal mementingkan kebendaan dari membantu rakyat amat tidak disenangi oleh rakyat MELAYU ISLAM. Mesra rakyat hanya sewaktu pilihan raya sahaja. Walaupun konsep perjuangan tetap tetapi gelagat pemimpin perlu diubah demi MELAYU ISLAM.

6. PAS yang tadinya berjuang untuk ISLAM mempamirkan gelagat pemimpin yang sederhana dan mesra rakyat. Contoh terbaik adalah Tok Guru Haji Nik. Sejak PRU 12, gelagat pemimpin PAS telah banyak berubah, lebih2 lagi sejak diwarwarkan konsep kebajikan.Kesannya akan terlihat kepada sesama pemimpim PAS untuk mengaplikasikan nilai kebajikan. Inilah pekembagan terbaru di Selangor berlaku pertembungan antara Islam dan Kebajikan. Jika atas dasar ISLAM perlaksanaannya lebih mudah kerana kayu ukur mutlak dah ada iaitu AL- QURAN dan AL HADITH. 

7. UMNO tidak berubah konsep tapi gelagat pemimpinnya berubah sejak berkuasa. Pemipin PAS juga sudah berubah sejak PRU 12 dan gelagat dah berubah secara ketara sejak berubah kosep. Perubahan gelagat ahli UMNO dan PAS terjadi kerana mereka juga dari kalangan MELAYU ISLAM. Paradigma asas MELAYU ISLAM yang negatif susah dikikis.

8. Demi Melayu Islam, kedua2 parti menjadi kuat jika bersatu dan gelagat pemimpin mesti sederhana dan mesra rakyat sepanjang menjadi wakil. Bila dah bersatu jangan ubah matalamat demi kekuatan MELAYU ISLAM menguasi politik, ekonomi dan jihad.


2 comments:

Anonymous said...

Umno = nak merdeka

vs

Pas = nak merdeka dengan indonesia.

Anonymous said...

Aku tak setuju sangat..

1. UMNO memang berjuang untk MELAYU ISLAM. pas?? selama merdeka apa diperjuang untk Melayu Islam??

2. Tiada apa perlu dibanggakan JIKA..(bersatu) bila pas melangkah untuk bersatu dengan UMNO demi Melayu? makin nak berpecah ada la.

3. Selama merdeka, apa yang pas setuju dengan pemerintah (UMNO&BN). Satu perkara pun tiada. UMNO clash dengan KULI, pas sokong KULI. Anwar dipecat sebab abuse power & liwat (pengikut kaum Nabi Lut), ada pas sokong tindakan UMNO? Lagi dia bersekongkol dengan peliwat (pengikut kaum Nabi Lut) sampai sudah...

Dah jadi kerajaan di KEDAH, KELANTAN & SELANGOR pun duk kerja Ceramah... Ceramah... Ceramah... kerja untuk rakyat tak buat..

Inilah beza UMNO & pas..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Portal Berita Semasa