Orang-orang Yahudi dan Nasrani tidak akan senang kepadamu hingga kamu mengikuti agama mereka. Katakanlah: “Sesungguhnya petunjuk Allah itulah petunjuk (yang sebenarnya)”. Dan sesungguhnya jika kamu mengikuti kemahuan mereka setelah pengetahuan datang kepadamu, maka Allah tidak lagi menjadi pelindung dan penolong bagimu. al-Baqarah (2) : 120

Thursday, August 04, 2016

KADIR JASIN PUN DAH SAMA NYANYUK+DUNGU MACAM MAHATHIR!!!


Mahathir, seperti biasa, tidak mendengar nasihat dan mahu ia dilakukan dengan cara beliau. Tetapi cara beliau tidak boleh dilaksanakan dan berdepan dengan bahaya kebocoran. Tetapi ia harus dilakukan dengan cara beliau atau tidak ada cara lain. Jadi Kadir tidak mempunyai pilihan selain dari mematuhi kehendak Mahathir. Kadir telah memberi amaran yang sidang akhbar itu terpaksa dibatalkan kerana serangan laporan polis Khairul.

Penyelaras media Tun Dr Mahathir Mohamad, Kadir Jasin, kecewa apabila dia telah dipanggil dungu. Ini disebabkan oleh kesilapan pada 26 Julai 2016 dengan pembatalan dua sidang akhbar yang sepatutnya diadakan “back-to-back”, satu di Malaysia pada 10 malam diikuti dengan satu lagi di Jakarta dua jam kemudian pada tengah malam waktu Malaysia.

Dalam sidang akhbar di Malaysia, ketua Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Abu Kassim Mohamed, bekas Peguam Negara Abdul Gani Patail dan bekas gabenor Bank Negara Dr Zeti Akhtar Aziz, sepatutnya memberi reaksi berhubung pengumuman oleh Jabatan Keadilan Amerika Syarikat dan Peguam Negara Amerika Syarikat pada 20 Julai 2016 mengenai rampasan harta yang dirancang bernilai kira-kira AS $ 1 bilion dikatakan dimiliki oleh 1MDB.

Tiga Tan Sri merancang untuk mengadakan sidang akhbar semasa majlis makan malam perpisahan Abu Kassim. Seseorang akan merekodkan video, kemudian rakaman tersebut diedarkan kepada semua agensi media utama. Pada 11 malam, media akan menyiarkan berita ini, satu jam kemudian, Mahathir akan turut mengadakan sidang akhbar dengan media antarabangsa di Jakarta untuk bertindak balas kepada sidang akhbar tiga Tan Sri tersebut.

Ia sepatutnya berjalan seperti ketepatan tentera. 10 malam, 11 malam dan tengah malam – dan tugas dapat dilaksanakan. Tetapi ia tidak begitu mudah seperti yang difikirkan Mahathir. Beliau meminta Tun Daim Zainuddin mengendalikan perkara ini dan tidak memberitahu orang lain mengenai rancangan tersebut. Tetapi Daim tidak tahu cara untuk melaksanakan dan beliau menyerahkan tugas itu kepada Kadir, yang mempunyai lebih banyak pengalaman dalam hal-hal tersebut dan mempunyai hubungan yang lebih baik dengan media.


Menurut Kadir, mustahil untuk melaksanakan perkara tersebut mengikut tarikh dan waktu yang Mahathir kehendaki. Anda memerlukan sekurang-kurangnya sehari lebih awal untuk menyelaraskan perkara-perkara tersebut dengan media. Anda juga perlu memberitahu mereka berkenaan isu ini dan menempah slot berita. Anda tidak boleh hanya mengedarkan video ‘misteri’ beberapa minit sebelum 11 malam dan mengharapkan media menyiarkannya dalam berita 11 malam itu.

Kadir mencadangkan supaya tiga Tan Sri mengadakan sidang akhbar mereka pada 10 malam dan sidang akhbar Mahathir pula pada hari berikutnya. Ia memberi masa yang mencukupi untuk melaksanakan segala-galanya dengan betul. Tetapi Mahathir tidak mendengar nasihat tersebut. Dia mahu semua pihak mematuhi jadual 10 malam-11 malam-tengah malam.

Pada asasnya, Mahathir mahu segala-galanya dilakukan hari yang sama hanya beberapa jam perbezaan kerana beliau merasakan ia akan mencapai kesan paling baik. Entah bagaimana Mahathir merasakan bahawa cara ini ia akan kelihatan lebih asli dan kurang skrip atau palsu. Mahathir agak paranoid tentang kredibiliti kedua-dua sidang akhbar jika dilakukan pada hari berlainan.

Jadi Kadir tidak mempunyai pilihan selain menempah awal slot berita  11 malam pada 26 Jul 2016. Untuk berbuat demikian anda perlu mengatur sehari sebelum itu. Anda tidak boleh berbuat demikian satu jam sebelum atau selepas sidang akhbar 10 malam. Anda juga perlu memaklumkan kepada media kandungan sidang akhbar itu untuk menarik minat mereka. Jika tidak, mereka akan menunggu rakaman terlebih dahulu sebelum memutuskan sama ada ia adalah berita yang cukup baik untuk disiarkan dalam berita 11 malam itu.

Ini adalah selok-belok media yang Kadir tahu tetapi Mahathir tidak faham. Kadir tahu bahawa rancangannya boleh dilaksanakan manakala Mahathir tidak. Oleh itu dia enggan dipanggil dungu kerana didakwa merosakkan segala-galanya sedangkan sebab sebenar keadaan menjadi huru-hara adalah kerana Mahathir tidak akan mendengar nasihat daripada pakar.

Untuk dapat mematuhi tarikh dan masa yang Mahathir mahu maka Kadir tidak mempunyai pilihan membuat tempahan slot berita 11 malam satu hari sebelum itu. Dan ini bermakna ia bukan lagi rahsia kerana agenda sidang akhbar itu juga perlu didedahkan untuk menarik minat media. Jika tidak mereka tidak akan memberikan slot berita terebut.

Kalaulah Mahathir mendengar nasihat Kadir maka kemelut itu tidak akan berlaku. Kini, dengan amaran awal, “the cat was let out of the bag”. Kadir dapat meramalkan perkara ini akan berlaku dan beliau telah memberi amaran kepada Daim mengenainya. Berdasarkan pelan Kadir, walaupun segala-galanya telah dibocorkan namun kerosakan tidak akan menjadi terlalu besar dan ia tidak akan menjejaskan sidang akhbar itu.

Sebaik sahaja tersebar bahawa satu sidang akhbar akan diadakan petang 26 Julai, dimana ia berkaitan dengan pengumuman pada 20 Julai oleh Amerika Syarikat, maka tidak begitu sukar untuk penasihat Perdana Menteri Najib Tun Razak untuk memikirkan apa yang bakal berlaku.

Sementara itu Abu Kassim dan Zeti terperangkap di tengah-tengah. Apabila Khairul Azwan Harun membuat laporan polis terhadap tiga Tan Sri sekitar waktu makan tengahari pada hari yang sama sidang akhbar yang dirancang, reaksi pertama Gani apabila akhbar meminta komen beliau adalah bahawa ini adalah hanya “grandstanding” politik.

Apabila media bertanya kepada Abu Kassim dan Zeti mereka berkata mereka tidak akan menjawab mana-mana soalan kecuali mereka terlebih dahulu mendapatkan nasihat undang-undang. Ia berlaku tepat seminggu yang lalu pada 26 Julai 2016.

Kini seminggu telah berlalu sejak mereka mendapatkan nasihat undang-undang tetapi mereka masih tidak berkata apa-apa. Jadi apa nasihat peguam mereka, untuk menyaman Khairul atau hanya berdiam diri dan tidak berkata apa-apa?

Sumber dalaman saya memberitahu Abu Kassim bertemu peguamnya sekurang-kurangnya lapan kali manakala Zeti bertemu peguam tidak kurang daripada lima kali. Selepas tujuh hari dan beberapa mesyuarat pasti mereka telah membuat beberapa keputusan.

Ini tuduhan serius. Kita bercakap tentang pengintipan dan pengkhianatan. Namun mereka memilih untuk berdiam diri dan tidak bertindak balas kepada dakwaan atau menyaman Khairul. Dan ini tidak seperti apa yang mereka mendakwa Najib?

Mereka dilihat tidak berniat untuk menyaman kerana dengan berbuat demikian ia akan mendedahkan lebih banyak perkara di mahkamah. Oleh itu tindakan menyaman bermakna mereka akan menggali kubur mereka sendiri. Mereka perlu membuktikan bahawa Khairul berbohong dan ia agak mustahil jika anda bersalah dan melakukan apa yang didakwa.

Jangan sekali-kali lupa pepatah bahawa apabila anda menggali kubur musuh anda, anda menghadapi risiko jatuh ke dalam kubur itu sendiri. Satu lagi pepatah adalah bahawa tuan boleh lupa pada perangkap tetapi perangkap tidak pernah lupa pada tuan. Persoalannya pihak siapa akan dapat pertolongan Allah?

– Malaysia Today

4 comments:

Anonymous said...

Detail betul rpk ni..tengok drp langit kot..

Anonymous said...

sat ni dap jadi macai tun....esok2 protun pulak jadi macai dap....bershit nak mai ...siap sedia naaa...
jaga2 IS masih berleluasa...polis biarkan jer diaorang ni berhimpun ye...gasak mereka.
xde faedah apa punnnn...

Anonymous said...

Hanya yang banggang masih beranggapan MO1 tidak menyamun duit negara.

Anonymous said...

Yang tak nyanyuk hanya puak-puak tu saja.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Portal Berita Semasa